InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Visrecepten, niet alledaags

Visrecepten, niet alledaags

Visrecepten, niet alledaags Vis is niet meer de vreemde eend in de bijt als het om de dagelijkse maaltijd gaat. Gelukkig maar, want vis is gezond, lekker en met van alles te combineren. Vis wordt dan ook op steeds nieuwe wijze klaargemaakt en houdt mensen enthousiast over deze voeding. Bijgaand enkele niet alledaagse recepten.

Pittige krab

Ingrediënten

  • 1,5 kilo krabpoten
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 rode peper
  • peterselie
  • olijfolie
  • zwarte peper

Bereiding

De krabpoten moeten gekraakt worden om zo de warmte beter toe te laten bij het krabvlees. Zet nu de koekenpan of hapjespan op het gas en bak de krabpoten in olijfolie (let op het spatten). Draai de poten regelmatig om en na zon 10 minuten kan de kleingemaakte knoflook en pepertje erbij. Schep alles goed door elkaar en voeg nog wat verse zwarte peper toe. Als laatste wat verse peterselie erover strooien. Goed te combineren met bijvoorbeeld een gebakken aardappeltje en wat verse broccoli of spinazie.

Kabeljauw

Ingrediënten

  • 500 gram kabeljauw
  • 500 gram aardappelen
  • 1 rode ui
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 1 tablet kruidenbouillon
  • 200 gram champignons
  • peterselie
  • boter
  • peper en zout

Bereiding

Kook de aardappelen in een beetje zout binnen 20 tot 25 minuten. Als de aardappelen afgegoten zijn kan er wat boter en peterselie doorheen. Maar met het tablet de kruidenbouillon aan (in ca. 2 dl water). Intussen kan er ook wat ui gefruit worden in een klein beetje boter. Als de ui gefruit is kan de bouillon erbij en wat tomatenpuree. Doe nu de klein gemaakte champignons erbij en leg de verse vis erbij. Nog wat peper en zout en laat het geheel zon 20 minuten stoven. Lekker eenpansgerecht wat met verschillende groenten gecombineerd kan worden. Of leg er stokbrood bij.

Gegrilde tong

Ingrediënten

  • 500 gram slibtong
  • Witte wijnazijn
  • Kappertjes
  • Olijfolie
  • Kruidenmix voor sla
  • peper en zout

Bereiding

De droge slibtong voorzien van peper en zout naar smaak en leg er een laagje olijfolie overheen. Grill de slibtong binnen zon 10 minuten en keer halverwege om een mooi egaal resultaat te krijgen.
Maak in de verhouding 4 staat tot 1 een mengsel van olijfolie en witte wijnazijn. Voeg al roerend de kruiden erbij. Maak de kappertjes klein en voeg deze ook rustig toe. Nog wat peper en zou nar smaak en het mengsel is gereed.
Zet de saus apart bij de vis, bak eventueel nog wat dunne aardappelschijfjes of Franse frietjes voor erbij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gadini, Pixabay

Reageer op het artikel "Visrecepten, niet alledaags"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!