InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Frosting recept

Frosting recept

Als je cupcakes of cake pops gaat maken of een taart gaat vullen, heb je vaak een frosting, of anders genoemd: botercrème nodig. Een frosting kun je in verschillende smaken maken. Hier vind je het basisrecept voor frosting met daarbij extra’s voor verschillende smaken.

Basisrecept voor frosting (ongeveer 15 cupcakes)

Ingrediënten:

  • 250 gram poedersuiker
  • 200 gram roomboter
  • 1 theelepel vanille extract/zakje vanillesuiker
  • 1 of 2 theelepels melk, als het nodig is

Bereiding:

  • Klop of mix de roomboter en vanille met elkaar. Het moet een smeuïg mengsel worden.
  • Voeg de poedersuiker in 3 delen toe en blijf door kloppen of mixen.
  • Als de frosting nog niet smeuïg genoeg is, kun je nog 1 of 2 theelepels melk toevoegen.

Kleurtje

Wil je de frosting een ander kleurtje geven? Voeg dan een beetje levensmiddelen kleurstof toe. Je hebt maar een paar druppels nodig.

Andere smaak

Ook kun je natuurlijk een andere smaak geven aan de botercrème. Je kunt er zelf voor kiezen of je dan het vanille extract uit het basis recept laat of niet.
  • Chocolade smaak: cacaopoeder toevoegen
    • Speculaas smaak: speculaas kruiden toevoegen (lekker voor Sinterklaas gethematiseerde dingen!)
    • Frisse smaak: Een beetje citroensap of sinaasappelsap toevoegen. Ook kun je een beetje schil raspen en toevoegen.
    • Koffie smaak: Voeg een beetje koffie of espresso toe voor een koffie smaak
    • Koekjes smaak: Met verschillende soorten koekjes, bijvoorbeeld bastogne of Oreo, kun je ook een lekkere smaak aan de frosting geven. Verkruimel de koekjes goed en voeg deze op smaak toe.
    • Drank smaak: Ook kun je een beetje drank toevoegen aan je botercrème. Baileys en Amaretto bijvoorbeeld geven een lekkere smaak aan de frosting.

    Sommige winkels en groothandels verkopen ook vloeibare smaakstoffen en smaakstoffen in poedervorm. Ook deze smaakstoffen kun je goed gebruiken in de frosting.

    Met dit basisrecept kun je een lekkere frosting maken voor je cupcakes, cake pops of taartvulling. Wees niet bang om creatief te zijn met smaken. Succes!

    Lees verder

    Gerelateerde artikelen
    Recept Red velvet cupcakes met cream cheese frostingRecept Red velvet cupcakes met cream cheese frostingCupcakes bakken is ongelooflijk populair. Er zijn vele cupcake recepten online te vinden waarvan sommigen populairder zi…
    De Cricut Cake - voor alle taart en cupcake decoratiesDe Cricut Cake - voor alle taart en cupcake decoratiesVoor de scrapbook fans en de hobbyisten is er de Cricut printer/snijder die moeiteloos allerlei figuren uit papier en ka…
    Suikervrije cupcake decoratieDe veelal prachtig gekleurde decoratie van cupcakes heeft deze gebakjes zeer populair gemaakt. Ze zijn mooi en lekker, m…
    Cake pops makenTegenwoordig is creatief bakken erg populair. Cupcakes en taarten zijn toch wel het populairste om te bakken, te beklede…
    Wat zijn cupcakes? Geschiedenis, populariteit en basisreceptWat zijn cupcakes? Geschiedenis, populariteit en basisreceptCupcakes zijn de culinaire hit op dit moment (2011-2012). Wat zijn cupcakes, waarom zijn ze zo populair, waar komen ze v…
    Bronnen en referenties
    • "Cake Pops" Tips, tricks and Recipes for more than 40 irresistible mini treats - Bakerella - ISBN: 978-0-8118-7637-7

    Reageer op het artikel "Frosting recept"

    Infoteur: Mirjamsel
    Gepubliceerd: 11-07-2011
    Rubriek: Eten en Drinken
    Subrubriek: Recepten
    Special: Cake pops
    Schrijf mee!