InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Tips om thuis lekkere koffie te maken

Tips om thuis lekkere koffie te maken

Tips om thuis lekkere koffie te maken Ben jij ook een koffieliefhebber? Dan heb je vast thuis ook veel verschillende soorten koffies gemaakt of geprobeerd te maken. Hier dan nog een paar tips die je vast wel kunt gebruiken.
Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBron: Onbekend / Wikimedia Commons

Vers Water

Wist je dat professionele koffiemakers zoals barista's gebruik maken van vers en vooral zuiver water om hun koffie te maken. Het kraanwater wordt dan gefilterd zodat het smaak- en geurverstorende stoffen reduceert. Veel (goede) koffiezetapparaten hebben zo'n filter al ingebouwd, maar dit filter moet regelmatig worden schoongemaakt om het water ook zuiver te houden. Ook is het aangeraden om je apparaat regelmatig te ontkalken. Dit zal de smaak van de koffie zeker ten goede komen.

Voorverwarmen

Eenmaal uit het apparaat koelt koffie snel af. Je schenkt je koffie dan in een koud kopje of glas en zodoende verliest je koffie al warmte op het moment dat het ingeschonken wordt. Om ervoor te zorgen dat je koffie dus langer op een warme temperatuur blijft is het handig om voor het inschenken je kopje of glas met heet water om te spoelen of om het even in de magnetron te zetten. Let hierbij wel op dat je niet je vingers brandt, natuurlijk.

Extra's voor in je koffie

Soms wil je wel eens iets extra's voor in je koffie, bijvoorbeeld een scheutje siroop of alcohol. Bij de supermarkten en speciaalzaken kun je koffiesiropen vinden in diverse smaken, zoals chocola of karamel. Voor een scheutje alcohol kun je het beste likeuren zoals Kahlua of LIcor 43 gebruiken. Deze likeuren passen het beste bij je koffie.

Recept voor Latte Macchiato

Voor een Latte Macchiato heb je (per persoon) het volgende nodig:
  • 1 kop espresso
  • 25 ml koude melk
  • 150 ml opgeklopte warme melk
Verwarm een groot (lang) glas even onder de warme kraan en giet vervolgens de koude melk in het glas. Hierovereen schenk je dan de opgeklopte warme melk. Nu kun je hier de espresso langzaam bijschenken. Strooi eventueel cacaopoeder of kaneelpoeder eroverheen.

Recept voor Irish Coffee

Om een Irish Coffee te kunnen maken, heb je (per persoon) het volgende nodig:
  • 40 ml Whiskey
  • 1 theelepel rietsuiker
  • 120 ml sterke koffie
  • 50 ml half stijfgeklopte room
Verwarm het glas voordat je begint in te schenken. Allereerst gaan de rietsuiker en de whiskey in het glas. Hier schenk je de sterke koffie bij en daarover giet je de half stijfgeklopte room. Eroverheen nog een beetje cacaopoeder en smullen maar!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips om thuis lekkere koffie te maken"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!