InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?

Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?

Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd? Latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd zijn allen koffievarianten die worden bereid met het gebruik van melk. Bij veel mensen zijn deze koffies geliefd maar weinig mensen nemen de tijd de koffiesoorten te leren maken. Tijd voor verandering! In dit artikel worden de benodigdheden en instructies gegeven voor het maken van een latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd.

Latte Macchiato

Bron: Wieganddesign, PixabayBron: Wieganddesign, Pixabay

Benodigdheden

  • Volle melk
  • Melkschuimer
  • Espressobonen
  • Een groot glas
  • Koffiemachine

Bereidingswijze

Schuim een flinke hoeveelheid volle melk op. Zorg ook dat de melk goed warm is, maar niet kokend. Draai de opgeschuimde melk wat rond zodat het schuim mooi glad lijkt. Vul het glas voor ongeveer drie vierde met de warme opgeschuimde melk. Laat het even staan totdat een duidelijke scheiding is te zien tussen de melk en het schuim. Maak met de espressobonen in de koffiemachine een espresso en giet deze langzaam bij de warme melk. De espresso zal een laag vormen tussen de melk en het melkschuim. Het is belangrijk om de espresso langzaam in het glas te gieten, omdat de espresso anders mengt met de melk en er zo geen laagjeseffect ontstaat.

Cappuccino

Bron: StockSnap, PixabayBron: StockSnap, Pixabay

Benodigdheden

  • Volle melk
  • Melkschuimer
  • Espressobonen
  • Een koffiekop
  • Koffiemachine
  • Eventueel een beetje kaneel of cacaopoeder

Bereidingswijze

Schuim eerst een flinke hoeveelheid volle melk op. Zorg ook dat de melk goed warm is, maar niet kokend. Maak dan met de espressobonen in de koffiemachine een espresso, en doe deze in een normale maat koffiekop. Draai de kan met de opgeschuimde melk nog wat rond totdat het schuim mooi glad lijkt. Vul het koffiekopje met de espresso daarin vervolgens met de warme opgeschuimde melk. Je weet dat het schuim goed is wanneer het schuim een beetje terugdeinst wanneer je er met een lepeltje doorheen gaat. Volgens de traditionele bereidingswijze hoort er geen kaneel of cacaopoeder op gestrooid te worden, maar vaak wordt dit wel gedaan in Nederland.

Koffie verkeerd (ook wel café au lait)

Bron: Shixugang, PixabayBron: Shixugang, Pixabay

Benodigdheden

  • Volle melk
  • Melkverwarmer
  • Koffiebonen
  • Een koffiekop
  • Koffiemachine

Bereidingswijze

Verwarm een flinke hoeveelheid volle melk. Deze moet goed warm worden, maar niet kokend heet. Maak met koffiebonen een normale koffie in de koffiemachine. Zorg dat de koffie niet het hele kopje vult, ongeveer de helft moet gevuld zijn. Giet dan de warme melk in tot het kopje vol zit.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe maak je latte macchiato, cappuccino en koffie verkeerd?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 25-09-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!