InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Een van de meest geliefde dranken: koffie

Een van de meest geliefde dranken: koffie

Een van de bekendste koffiebranders en -leveranciers is Alex Meijer, die zich in 1839 in Amsterdam vestigde. Destijds barstte het in onze hoofdstad van de koffiewinkeltjes. Alex Meijer veredelde er de smaak en de kwaliteit van zijn koffie en groeide - door de tijd heen - uit tot een exclusief merk voor koffie, thee en daaraan gerelateerde producten.

Max Havelaar

Max Havelaar is het onafhankelijke keurmerk voor eerlijke handel (fair trade), dat in 1988 is ontstaan naar aanleiding van de noodkreet van een Mexicaanse koffieboer. Deze Mexicaanse koffieboer wilde liever een goede prijs voor zijn koffie ontvangen dan afhankelijk te blijven van ontwikkelingshulp. Het idee achter Max Havelaar is dan ook geworden dat hardwerkende boeren en boerinnen uitstekend voor zichzelf kunnen zorgen, mits ze een fatsoenlijke prijs ontvangen voor hun producten.

Nederlands initiatief vindt navolging

Sinds de introductie van het Max Havelaar keurmerk heeft dit Nederlandse initiatief navolging gekregen in meer dan twintig andere landen en kan van een wereldwijde opmars gesproken worden. Hierbij is koffie al lang niet meer het enige product. Het keurmerk is te vinden op een brede range van producten zoals thee, chocolade, wijn, suiker, rijst, allerlei soorten fruit, katoen en zelfs ijs. Ook Alex Meijer heeft een nieuwe koffielijn, de fair trade Max Havelaarkoffie. Deze koffielijn past in de trend van bewust consumeren en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Espresso

De espressobonen zijn in twee smaaktypes verkrijgbaar: Scuro (donker) en Chiaro (licht).

Espresso Scuro
Deze espresso bestaat uit krachtige Arabicabonen uit Peru, die donker gebrand zijn. De espresso heeft een intens en puur aroma en een mooie volle smaak.

Espresso Chiaro
Voor de Chiaro zijn eveneens Arabicabonen uit Peru gebruikt, die langdurig maar lichter gebrand zijn. Deze espresso heeft een fluwelen afdronk en een heerlijke nasmaak.

Espresso basis voor andere koffie-specialiteiten

De espresso vormt de basis voor diverse andere koffie-specialiteiten, zoals Ristretto, Espresso macchiato, Cafe creme, Cappuccino en Latte macchiato.

Ristretto
Een koffie-specialiteit die nog sterker van smaak is dan de - toch al sterke - espresso. Hiervoor wordt niet meer dan 20 ml water gebruikt.

Espresso macchiato
Deze specialiteit is eveneens een heerlijke espresso. De koffie onderscheidt zich door de topping van warme, opgeschuimde melk.

Cafe creme
Ook een soort espresso, maar dan gemaakt met meer water. De specialiteit dankt zijn naam aan de royale creme-achtige schuimlaag bovenop.

Cappuccino
Een zeer geliefde koffie-specialiteit. Het is een espresso met warme melk en afgewerkt met een heerlijk romige schuimlaag en wat erop gestrooide cacao.

Latte macchiato
Deze koffiespecialiteit is een lust voor het oog. Een hoog glas wordt eerst voor tweederde gevuld met warme melk, dan een laag espresso en tot slot een laag opgeschuimde melk.

Thee

De thee van uitstekende kwaliteit, wordt rechtstreeks ingekocht bij de plantages. Alleen de beste oogst wordt geselecteerd. Je kunt de verschillende theesoorten op een fraaie manier presenteren in een klein theekistje met zes vakjes.

Extra's bij koffie en thee

De extra's maken de koffie- en theebeleving compleet. Zo zijn er verschillende soorten suiker en zoetstoffen, naast koffiemelk en koffieroom.
Verder is er een varieteit aan koekjes. Een aanrader is de koekjesmix cafe (een assortiment van verschillende koekjes met chocolade- en amarettovulling) of de Krentenkoekjes, American Cookies en Amandeltongen.
Gerelateerde artikelen
Recepten voor koffie met alcohol en ijsRecepten voor koffie met alcohol en ijsKoffie is een eeuwenoude drank die tevens samen met thee de meest gedronken drank van Nederland is. Gemiddeld drinkt een…
Vier lekkere koffiereceptenVier lekkere koffiereceptenWe kunnen geen restaurant of lunchroom meer binnenlopen zonder bijzondere koffiesmaken op de kaart te zien staan. Je kun…
Italiaanse espressoItaliaanse espressoWij Nederlanders beginnen onze dag graag met een kop koffie of thee. Wanneer we op vakantie zijn, zetten we deze 'tradit…
Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Naast de gewone koffie zijn er natuurlijk nog heel veel andere soorten. Als je op het terras zit zie je ze wel eens de r…
Dolce Gusto: Koffie om van te genietenDolce Gusto: Koffie om van te genietenDolce Gusto is koffie gemaakt om van te genieten, bestaande uit vele koffiespecialiteiten geschikt voor een 1 kops koffi…

Reageer op het artikel "Een van de meest geliefde dranken: koffie"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 28-08-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!