InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Caloriearm appeltaartrecept voor alleenstaanden

Caloriearm appeltaartrecept voor alleenstaanden

Appeltaart is voor velen een vaak gekochte lekkernij en voor vele anderen een regelmatig zelfgemaakte traktatie. Maar voor alleenstaanden, die ook eens in zijn of haar eentje willen smullen van een stuk appeltaart, of die slechts weinig bezoekers verwachten, is het bakken of kopen van een appeltaart wel een probleem als de bakker geen losse punten verkoopt. Na de smulpartij, samen met het bezoek, blijft er vaak nog veel over. Om toch te kunnen smullen van appeltaart is een recept voor een klein taartje wel handig. Als het dan ook nog weinig calorieën bevat is dat eveneens mooi meegenomen.

Ojee die calorieën

Weliswaar is het lekker om de overgebleven stukken alleen op te eten maar ojee die calorieën. Sowieso zijn die calorieën soms een kritisch punt bij het bepalen waarmee het bezoek verwend gaat worden. Welnu, daarom dit recept en bereidingswijze voor slechts een geringe hoeveelheid appeltaart met zo weinig mogelijk calorieën.

Appeltaartrecept kleine caloriearme appeltaart

  • 3 a 4 lepels appeltaartbloem
  • 1 ½ cm margarine (warm)
  • 1 ei
  • 1 appel (12 schijfjes)
  • Springvorm van 15 cm
  • aluminium folie
  • oven 180 graden 35 minuten

Geen suiker erbij

Om het makkelijk te maken neem je voor de bodem Koopmans appeltaart. Daar hoeft geen suiker meer bij en dat scheelt meteen al calorieën. Afhankelijk van je wens voor een dunne of dikkere bodem kan het aantal lepels worden aangepast.

Behandel als cakebeslag

Bakken met boter is vaak erg lekker maar alweer die calorieën. Kies daarom beter een margarine-product dat een mindere aanslag pleegt op de lijn. En anderhalve centimeter van zo’n pakje is echt genoeg. Om het mixen makkelijker te maken kan de margarine even in de magnetron worden opgewarmd. Samen met één ei zorgt de margarine voor voldoende vocht om de bloem tot een soepele massa te mixen. Behandel het deeg als een cakebeslag, dus niet kneden. Na enkele minuten mixen kan het makkelijk over de bodem worden verdeeld.

Makkelijk met aluminiumfolie

Die bodem bekleed je het best eerst met aluminiumfolie die niet ingesmeerd hoeft te worden met boter (scheelt ook alweer). Na het bakken is het gebak eenvoudig uit de vorm los te maken. Even wachten tot het gebak afgekoeld is en dan de rand lossnijden, de springvorm openmaken, het gebak omkeren en voorzichtig de aluminiumfolie los trekken.

Appelschijfjes dakpansgewijs

Eén grote appel is voldoende om de deegbodem te bedekken als er na het schillen, klokhuis verwijderen en vierendelen uiteindelijk twaalf schijfjes worden gesneden. Naar believen kan ook worden geëxperimenteerd met bijvoorbeeld dikkere schijfjes van twee appels. Leg de schijfjes dakpansgewijs op de deegbodem.

Temperatuur en tijd

Bakken op 180 graden en gedurende 35 minuten is slechts een uitgangspunt. Immers, de ene oven is de andere niet. Het is een kwestie van uitproberen of de oven iets heter of juist minder heet moet zijn en belangrijk is om op tijd te kijken of de appelschijfjes niet zwart worden.

Binnen een uur

Een beetje handige keukenprins of keukenprinses heeft met deze bereidingsmanier binnen een uur tijd een appeltaart klaar. Zelfs onverwacht aangekondigd bezoek kan, als ze niet meteen op de stoep staan, binnen die tijd aan het smullen als de taart warm wordt opgediend. Voorwaarde is dan wel dat de ingrediënten in huis zijn.

Smakelijk

Grote eters eten uiteindelijk best een half taartje op maar dat is nu juist niet de bedoeling van dit recept en bereidingswijze. Een vorm van 15 centimeter geeft best drie leuke punten en kan zelfs gevierendeeld worden. Dan kan bij de tweede kop koffie of thee tenminste nog een heerlijk chocolaatje de tong strelen zonder bezwaargevoelens dat niet genoeg op de lijn is gelet. Wie dit “gepietepeut” over calorieën allemaal teveel is kiest uiteraard zelf voor een andere aanpak maar mag bij mij niet komen klagen over de lijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Appeltaart zonder ei en zonder koemelkAppeltaart zonder ei en zonder koemelkDeze koemelk- en eivrije appeltaart is een heerlijk alternatief voor mensen die een allergie voor ei en/of koemelk hebbe…
Lekkere tussendoortjes met weinig calorieënLekkere tussendoortjes met weinig calorieënHet wordt saai om elke dag maar weer dezelfde tussendoortjes te eten. Veel tussendoortjes die in de supermarkt staan als…
Hypotheek voor alleenstaanden: starters - en singlehypotheekAls alleenstaande is het niet eenvoudig een hypotheek af te sluiten, omdat er eisen worden gesteld omtrent het inkomen.…
Calorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsCalorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsKoek, snoep, chocola, chips, ijs. Allemaal 'verboden' bij diverse diëten, maar de kern van afvallen is minder calorieën…
Gezonde, caloriearme verjaardagshapjesBaal jij er ook zo van dat je op verjaardagen de schaal met hapjes aan je voorbij moet laten gaan, omwille van die tien…

Reageer op het artikel "Caloriearm appeltaartrecept voor alleenstaanden"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 26-03-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Calorieën
Schrijf mee!