InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Huzarensalade en vissalade uit grootmoeders keuken

Huzarensalade en vissalade uit grootmoeders keuken

Huzarensalade en vissalade uit grootmoeders keuken Gedurende de wintermaanden is het erg gezellig om wat vrienden uit te nodigen en daarbij samen een hapje te eten. Je wilt tevoren niet te lang in de keuken staan, maar wel een goed recept op tafel brengen. Daarom twee salades die vooraf te maken zijn volgens ouderwets recept. Aangevuld met wat losse heerlijkheden kun je een klein buffet op tafel brengen zonder al te veel moeite. Ook in de zomer kan een huzarensalade heel goed gepresenteerd worden als aanvulling bij de barbecue.

Huzarensalade met rundvlees

Een huzarensalade kan als een compleet lunch gerecht gepresenteerd worden met wat stokbrood. Maar als ingrediënt voor een buffet is het prachtig. Je kunt naar believen garneren met veel verschillende groenten. Reepjes asperges bijvoorbeeld zijn heel geschikt. Maar ook avocado doet het heel goed op een huzarensalade.

Benodigdheden voor 8 personen

  • 5 of 6 aardappels
  • 300 gram rundvlees in kleine stukjes
  • 1/2 klein blikje doperwten
  • 1/2 ui
  • mayonaise
  • azijn, zout en peper.

Voor de garnering:
  • reepjes ham
  • zilveruitjes
  • tomaten
  • schijfjes komkommer
  • augurkjes
  • 1/2 blikje mais
  • 2 hard gekookte eieren

Bereiding

Van het rundvlees met wat zout een lekkere bouillon trekken. Hiervoor ruim 1 liter water met wat zout aan de kook brengen met het rundvlees en het daarna ongeveer anderhalf uur laten trekken op de kleinste pit (van het restant van de bouillon maak je de volgende dag een groentesoepje). De aardappels gaar koken in ongeveer 20 minuten met wat zout. Afgieten en af laten koelen. Vervolgens de aardappels fijn stampen en vermengen met het klein gesneden vlees uit de bouillon. Klein beetje bouillon toevoegen en een beetje azijn. Naar smaak peper en zout toevoegen. Daarna vermengen met de kleingesneden ui en de helft van een klein blikje doperwten. De ingrediënten goed vermengen en laten afkoelen. Een grote liefst langwerpige schaal bedekken met wat blaadjes sla en de salade uitspreiden zodat het een ei lijkt. Daarna garneren met reepjes ham, zilveruitjes, schijfjes komkommer, augurken die je mooi in waaiertjes snijdt en tomaten in kleine roosjes gesneden. Het geheel bedekken met een dunne laag mayonaise en garneren met plakjes ei.

Vissalade maak je zelf in de keuken

Een vissalade is op diverse manieren te maken en erg leuk om te garneren. Het voordeel van een vissalade is dat je een grote keuze hebt voor de garnering. Kleine krabsticks en garnalen maken een chique indruk en zijn erg lekker.

Benodigdheden voor 8 personen

  • 2 blikjes zalm of tonijn
  • 5 of 6 aardappels
  • 1/2 ui
  • zout en peper
  • azijn en augurken

Voor de garnering:
  • augurkjes
  • plakjes gerookte zalm
  • stukjes forelfilet
  • sardientjes uit blik
  • evt. garnalen
  • 2 gekookte eieren
  • mayonaise
  • zilveruitjes
  • plakjes tomaat

Bereidingswijze

Kook de aardappels gaar met wat zout. Afgieten en volledig af laten koelen. Aardappels goed fijn stampen. Daarna vermengen met 1/2 gesneden ui en de inhoud van de blikjes zalm of tonijn die is afgegoten. Vermengen met klein gesneden augurkjes en een beetje azijn naar smaak. Voor het opdienen een grote ovaalvormige schaal bedekken met een paar blaadjes sla. Hierop het vismengsel scheppen en dan garneren met plakjes gerookte zalm, stukjes forelfilet, evt. garnalen en sardientjes uit blik. Plakjes gekookt ei en zilveruitjes. De tomaten kunnen tot roosjes worden gesneden of in plakjes rond de salade worden geplaatst. De salade bedekken met mayonaise.

Bijgerechten

Om met de salades een mooie lunchtafel te maken kan men kiezen voor Turks of Italiaans brood als bijgerecht. In de zomer staat het erg leuk om een fles water te vullen met ijsblokjes en citroensap. Tevens een lekker glas rosé zal gewaardeerd worden.

Met deze salades zelf een klein buffet samenstellen

Als men op tafel deze twee salades plaatst en hier vers gesneden stokbrood bij geeft dan heb je de mogelijkheid om schaaltjes erbij te plaatsen met olijven, rauwe ham in plakjes gesneden en een paar stukjes Franse kaas. Dit kan men naar wens uitbreiden met paté of een schaaltje met verse haring. Maak een lekkere verse salade erbij die je garneert met tomaat, stukjes paprika en wat stukjes komkommer. Een leuk bijgerecht is ook om een blikje asperges te laten uitlekken en de asperges in een plakje gekookte ham te rollen. Is lekker bij de huzarensalade.

Vruchtensalade

Ook is het mogelijk om een verse vruchtensalade erbij te geven die je maakt van fruit van het seizoen. Denk aan appel, peer en banaan gemengd met wat druiven en meloen. Wat citroensap erover druppelen om het verkleuren tegen te gaan. Hier kan men nog wat noten over strooien of de vruchtensalade vermengen met een scheutje likeur (mits er geen kinderen deelnemen).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huzarensalade en vissalade uit grootmoeders keuken"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 13-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!