InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Appeltaart extra

Appeltaart extra

Appeltaart extra Appeltaart is al sinds jaar en dag populair. De appeltaart ontbreekt zelden daar waar de taarten het feestje opvrolijken. Toch zijn we allemaal creatief met allerlei taarten en blijft de appeltaart vaak zo traditioneel. Dat kan natuurlijk, maar ook de appeltaart kan met wat lekkere zoetigheden extra feestelijk gemaakt worden. Eerst het basisrecept en daarna enkele varianten die desgewenst toegepast kunnen worden op de traditionele appeltaart.

Het recept

Ingrediënten voor het basisrecept

  • 325 gram zelfrijzend bakmeel
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 200 gram boter
  • 150 gram witte basterdsuiker
  • 50 gram kristalsuiker
  • 2 eieren
  • 1 kilo appels (bij voorkeur beetje zuur)
  • 75 gram amandelen
  • 75 gram krenten/rozijnen

Bereiding voor het basisrecept

Verwarm de oven (150 graden voor hetelucht en 175 elektrisch) en vet de vorm in (neem een bakvorm van zo’n 25 centimeter doorsnee. Zeef het bakmeel en de basterdsuiker in een kom en voeg de boter en vanillesuiker en 2/3 van de losgeklopte eieren toe. Snijd de boter klein en kneed dit alles tot een goed mengsel en rol het uit (met de deegrol of schoongemaakte fles). Bekleed de springvorm nu met 3/4 van het uitgerolde deeg. Neem de randen van de deegvorm en maak er weer een geheel van en laat het op een koel plaats rusten.

Schil nu de appels, verwijder de klokhuizen en maak dunne gelijke schijfjes van de appels. Meng de kleingemaakte amandelen, krenten en suiker door de appels en vul er de springvorm mee (willekeurig om maak er een patroon van, maar zorg dat de vorm gelikmatig ingevuld wordt). Maak nu dunne reepjes van het overgebleven deel en leg deze kruislings over de vorm leggen. Bestrijk tenslotte het deeg met het resterende ei.

Plaats de vorm in de oven en bak de appeltaart gaar (moet er goudbruin uit gaan zien). Laat de appeltaart minimaal 1 uur in de vorm afkoelen tot hij stevig is. Daarna de vorm verwijderen.

Varieer met de traditionele appeltaart

Als de appeltaart nog warm uit de oven komt kan deze versierd worden met:
  • Verse aardbeien of kersen (waar de pit uitgehaald is) op de rand en in het midden een soort kroontje. Strooi er daarna wat poedersuiker overheen.
  • Op de rand van de appeltaart kunnen gehalveerde plakjes banaan als randje opgezet worden. Druk ze goed tegen de rand om de gehalveerde schijfjes goed vast te zetten.
  • 2 kiwi’s in plakjes snijden en een rondje aan de buitenkant van de appeltaart maken. In het midden kan ook een plak kiwi neergelegd worden, maar combineer het dan met enkele grote aardbeien (voor de kleur).
  • Een dun laatje bessenjam aan de zijkant van de appeltaart smeren en in het midden van de appeltaart een hoopje schoongemaakt bessen neerleggen (groen moet er af zijn).
  • Warm gemaakte chocolade over de bovenste reepjes van de appeltaart gieten. Heel voorzichtig, mag niet van het randje lopen. Zet in het midden enkele chocolade blaadjes en strooi er wat poedersuiker overheen.

Smakelijk eten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Appeltaart extra"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 06-10-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Zoetigheid
Schrijf mee!