InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Dessert idee: Lepelgebak

Dessert idee: Lepelgebak

Tijdens speciale diners of met de feestdagen wil je natuurlijk een leuk dessert op tafel zetten. In supermarkten kun je verschillende kant-en-klare desserts kopen, maar zelf maken is natuurlijk veel leuker! Een origineel idee is het lepelgebak, wat ook voor verjaardagen een leuk idee is. In plaats van een verjaardagstaart, serveer je het lepelgebak. Lepelgebak koop of maak je in plastic glaasjes, wat veel afwas scheelt. Bij veel bakkers kun je tegenwoordig terecht voor lepelgebak. Lepelgebak is er in verschillende smaken, wat heel handig is als je voor veel mensen gebak nodig hebt. Zo hoef je geen rekening te houden met wat de mensen wel of niet lekker vinden, maar kun je verschillende soorten lepelgebakjes serveren.

Zelf lepelgebak maken

Lepelgebak kun je ook zelf maken. Je kunt lepelgebakjes maken in bijvoorbeeld (kleine) glaasjes, wijnglazen en champagneglazen, maar je kunt ook kiezen voor glaasjes die van plastic gemaakt zijn. Het laatste scheelt ook weer in de afwas. Daarnaast is het ook erg handig dat je lepelgebak van te voren kunt maken en dus op het moment dat je het lepelgebak nodig hebt, niets meer eraan hoeft te doen.

Lepelgebak zelf maken is eigenlijk hetzelfde als het maken van een taart. Je kunt er ook voor kiezen om het lepelgebak in lagen op te bouwen, zoals ook bij lasagne wordt gedaan.

De basis
Als basis kun je een cake bakken. Gewone cake is goed, maar je kunt ook een andere cake bakken, bijvoorbeeld chocoladecake. Een bodem van in koffie gedrenkte lange vingers, zoals bij tiramisu wordt gedaan, is ook een goede basis voor je lepelgebak.

De vulling
Voor de vulling kun je ook veel gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen meerdere lagen te maken met verschillende vullingen. Een aantal ideeën zijn:
  • Mousse: bijvoorbeeld chocolademousse of aardbeienmousse;
  • Kwark: een simpele vulling is kwark;
  • (Banketbakkers)room: hiervan zijn verschillende recepten te vinden;
  • Vlaaivulling/verwenfruit (HAK): dit kun je kant-en-klaar in de supermarkt kopen;
  • Fruit: fruit is ook een goede opvulling. Je kunt vers fruit gebruiken, maar fruit uit blik kan ook prima;
  • Advocaat: omdat advocaat een dikke substantie heeft, kun je het goed als vulling gebruiken.

De afwerking
Je kunt er voor kiezen om niet een specifieke topping te gebruiken. Je bouwt dan gewoon je lepelgebak op en hetgene wat op het laatst komt, is dan de topping. Een aantal dingen die je eventueel als topping en als verdere afwerking kunt gebruiken, zijn:
  • Fruit;
  • (Slag)room;
  • Gehakte nootjes;
  • Takje mint;
  • Cacao of poedersuiker;
  • Chocola;
  • Stukje(s) koek: bijvoorbeeld speculaas, stroopwafel of een bitterkoekje.

Het opbouwen
Het opbouwen van lepelgebak is eigenlijk heel simpel. Je moet er goed voor zorgen dat je de basis in de goede maat snijdt. Als je een glas gebruikt dat aan de onderkant net zo breed is als aan de bovenkant, kun je de basis makkelijk uitsteken.

Hoe je het lepelgebak opbouwt, kun je geheel zelf kiezen. Zo kun je beginnen met de basis, maar je kunt ook beginnen met een onderdeel van de vulling. Je kiest een “patroon” wat je herhaalt tot het glas (bijna) vol is.
Let op: Zorg ervoor dat je lagen niet in kunnen zakken. Kies dus vullingen die zich niet met elkaar gaan mengen en doe ook geen zware vulling op een lichtere vulling.

Zorg er wel voor, dat als je lepelgebak zelf maakt, je voldoende tijd hebt. Het maken van lepelgebak is erg simpel, maar het vergt wel veel tijd. De ideeën die hier staan, zijn maar een aantal ideeën. Wees niet bang om creatief te zijn en te experimenteren. Omdat lepelgebak klein is, kun je jouw idee eerst uittesten, voordat je er een heleboel maakt!
Gerelateerde artikelen
Moerbeien, Raw Superfoods + receptMoerbeien, Raw Superfoods + receptMoerbeien, ook wel moerbessen genoemd, zijn een van de superfoods. Ze zijn ontzettend gezond en ook nog eens onwijs lekk…
Aantal calorieën in gebakAantal calorieën in gebakHoeveel calorieën zitten er in gebak? Iedereen lust wel eens een stukje taart, cake of ander gebak, bijvoorbeeld tijdens…
Wat is tiramisu?Wat is tiramisu?Tiramisu is een dessert dat pas in 1980 voor het eerst in kookboeken stond. Het is een heerlijk dessert dat niet moeilij…
Ook met een glutenvrij coeliakie dieet kunt u goed levenOok met een glutenvrij coeliakie dieet kunt u goed levenCoeliakie is een overgevoeligheid voor de gluten in bepaalde graansoorten. Vooral tarwe, haver, rogge en gerst worden da…
Chocoladecitroentaart, de Franse tarte chocolatée au citronDeze heerlijke taart combineert de frisse smaak van citroen met het rijke aroma van cacao. Citroentaart is een klassiek…

Reageer op het artikel "Dessert idee: Lepelgebak"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 13-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!