InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recept - verjaardagstaart met boterglazuur

Recept - verjaardagstaart met boterglazuur

Verras de jarige met een lekkere, zelf gemaakte verjaardagstaart met boterglazuur. Je kan je creativiteit de vrije gang laten gaan en zo een gepersonaliseerde taart maken die helemaal bij de jarige past.

Benodigdheden vanillecake

  • 300 gram boter
  • 300 gram patissierbloem
  • 300 gram suiker
  • 2 zakjes vanille suiker
  • 5 eieren
  • Snuifje zout

Bereidingswijze vanillecake

  • Haal de boter uit de frigo voor je begint te bakken, zodat deze een kamertemperatuur heeft.
  • Klop vervolgens de suiker, de vanillesuiker en het snuifje zout samen met de boter op tot één geheel.
  • Klop er één voor één de eieren door.
  • Zeef de patissierbloem en klop die vervolgens ook beetje voor beetje doorheen het beslag.
  • Boter nu je cakevorm in en giet het beslag erin.
  • Zet de cake in een voorverwarmde oven van 160 graden Celsius en bak gedurende 45 à 60 minuten tot je cake gaar is. Dit kan je testen door een prikker in de cake te steken. Komt deze er proper uit, dan is de cake klaar.
  • Laat de cake een uurtje afkoelen.

Maak je liever een gemarmerde verjaardagscake? Verdeel je deeg dan in twee en smelt 60 gram, naar keuze, pure- of melkchocolade. Meng de gesmolten chocolade dan vervolgens onder één helft van je deeg. Spatel dan één eetlepel chocoladedeeg in je cakevorm, één eetlepel vanilledeeg... tot je deeg op is.

Maak je liever een chocolade verjaardagscake? Smelt dan 120 gram pure chocolade (of melkchocolade - naar keuze) en meng dit onder het gemixte deeg alvorens het in de cakevorm te gieten.

Benodigdheden boterglazuur

  • 100 gram boter
  • 150 gram poedersuiker
  • Kleurstof (naar keuze)
  • Enkele eetlepels melk

Bereidingswijze boterglazuur

  • Laat de boter op kamertemperatuur komen.
  • Klop de boter samen met de gezeefde poedersuiker op tot één geheel.
  • Mix er enkele eetlepels melk door om het geheeld smeuïg te maken.
  • Voeg de kleurstof toe.

Het versieren van de verjaardagstaart

  • Snijdt de taart eerst en vooral horizontaal door midden en smeer daar ook glazuur. Zo voorkom je dat je gebak droog smaakt.
  • Smeer vervolgens het boterglazuur gelijkmatig over de taart met een mes of een spatel.
  • Je kan een spuitzak met verschillende spuitmondjes gebruiken om mooie randjes/figuurtjes op je taart te tekenen. Het glazuur dat je in de spuitzak stopt kan je bijvoorbeeld ook een andere kleur geven dan het glazuur dat je op de taart gesmeerd hebt. Zo verkrijg je al snel een hele kleurrijke verjaardagstaart.
  • Versier met eetbare bloemen, vers fruit, kleine speelgoedjes, eetbare glitters, of snoepjes.

Serveren

Zorg dat je de verjaardagstaart op een mooi bord of een speciale taartschotel serveert. Zo ziet het geheel er meteen veel feestelijker uit.

Invriezen?

Wil je de taart op voorhand maken? Geen probleem. Je kan taarten en cupcakes gemakkelijk invriezen. Steek je verjaardagstaart in een taartdoos en steek deze in de diepvries. Laat deze 24 uur op voorhand in de koelkast terug ontdooien en haal je taart één uur voor het serveren terug uit de koelkast.

Smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cupcakes versieren: alles over glazuurCupcakes zijn helemaal in! Ze zijn lekker, makkelijk te maken en aan het versieren kun je ook erg veel plezier beleven.…
Zeven (prenten)boeken over taartenIn 2014 is een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat lezen onder middelbare scholieren populairder is dan het jaar e…
Sojayoghurttaart met vruchtenVoor mensen met koelmelkallergie is hier een recept voor een heerlijke sojayoghurttaart. Net zo lekker als gewone yoghur…
Goedkope gemakkelijke taarten: Monchou taartGoedkope gemakkelijke taarten: Monchou taartBij een verjaardag hoort natuurlijk taart. Taarten bij de bakker kunnen aardig in de kosten lopen, ze zijn namelijk vrij…
Hiep, hiep, hoera, een verjaardag!Hiep, hiep, hoera, een verjaardag!Verjaardagsfeestjes zijn van alle tijden, niet helemaal. Het is handig om te wéten wanneer je jarig bent. Toen het eenma…
Bronnen en referenties
  • http://www.avevewinkels.be/nl/thuisbakken/cake-n-party/tips-advies/taarten-en-cupcakes-invriezen
  • http://www.cupcakesenmuffins.nl/techniek/10-creatieve-cupcake-decoratie-technieken/
  • http://www.zininmeer.be/koken-en-eten/gebak/recept/simpele-vanille-cake

Reageer op het artikel "Recept - verjaardagstaart met boterglazuur"

Infoteur: Sarahh
Gepubliceerd: 20-09-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Vegetarische recepten
Schrijf mee!