InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kalkoen in de hoofdrol

Kalkoen in de hoofdrol

Een tweetal recepten met kalkoen in de hoofdrol. Kalkoen is niet alleen lekker maar ook verantwoord voor het gewicht. Bovendien is kalkoen ook goed voor de aanmaak van serotonine en dat is weer een stofje waar je rustig en ontspannen van wordt. In bijvoorbeeld kalkoenfilet zit ook foliumzuur en voldoende eiwitten. Deze eiwitten zorgen weer een gelijkmatige bloedsuikerspiegel. Zo zie je kalkoen is niet alleen lekker maar ook goed voor het lijf.

Kalkoen met kappertjessaus

Om kalkoen met kappertjessaus te maken heb je de volgende ingrediënten nodig.

Ingrediënten

  • 300 gram kalkoenfilet
  • één eetlepel bloem
  • één theelepel paprikapoeder
  • zout en peper
  • twee eetlepels olijfolie
  • twee sinaasappels
  • 50 gram zwarte olijven zonder pit
  • 1½ dl. kipbouillon (van tablet)
  • 1½ dl kookroom
  • twee eetlepels kappertjes
  • allesbinder

Bereidingswijze

Snijd de kalkoen in blokjes van drie bij drie. Schep de bloem, paprikapoeder en zout en peper in een plastic zak. De kalkoenfilet in blokjes snijden. Vervolgens voeg je de kalkoenblokjes toe en schudt ze totdat ze rondom bedekt zijn met het bloemmengsel. Vervolgens verhit je de olie en bak de kalkoenblokjes rondom bruin. Schep ze uit de pan en houdt de kalkoenblokjes warm.

Schil een sinaasappel tot op het vruchtvlees en snijdt de partjes los tussen de vliesjes en vang het uitlopende sap op. Pers de andere sinaasappel uit.

Snijd de olijven in plakjes. Roer met het sinaasappelsap de aanbaksel uit de koekenpan los. Voeg de bouillon toe en laat vervolgens 10 minuten inkoken. Voeg de room toe en laat vervolgens nog een paar minuten inkoken. Roer de uitgelekte kappertjes door de saus en breng de saus op dikte met allesbinder. Schep de kalkoenblokjes door de saus en de plakjes olijven. Breng dit geheel aan de kook, draai het vuur laag en laat vervolgens nog 10 minuten stoven. Schep op het laatst de sinaasappelpartjes erdoor.

Kalkoen met kappertjessaus is lekker te eten met rijst of pasta en bijvoorbeeld tuinerwtjes.

Kalkoenfilet met appel-cranberrycompote

Voor het maken van dit gerecht heb je de volgende ingrediënten nodig. Dit recept is bestemd voor vier personen.

Ingrediënten

  • ca. 400 á 450 gram kalkoenfilet á la minute
  • ]één zakje tijm (15 gram) of gedroogde tijm
  • 50 gram boter/één eetlepel olijfolie of zonnebloemolie
  • zout en peper
  • drie appels (bijv. Elstar)
  • één pot cranberrycompote (pot 350 gram, Ocean spray)

Bereidingswijze

Allereerst de appels schillen, klokhuizen verwijderen en appels in stukjes snijden. De appels met compote en 25 gram boter in pannetje mengen. Vervolgens aan de kook brengen en circa 10 minuten zachtjes laten koken. De tijmblaadjes van de takjes halen. De plakjes kalkoen met zout, peper en de helft van de tijmblaadjes bestrooien. De rest van de boter met één eetlepel olie verhitten en hierin de plakjes kalkoen om en om in circa 4 minuten bruinbakken.
Vlees over 4 borden verdelen en de compote er apart bij geven.

Deze kalkoenfilet met appel-cranberrycompote is lekker om samen te eten met gebakken aardappeltjes en sperziebonen. Als er inderdaad sperziebonen bij gegeten wordt is een tip om de bonen om te schudden met één theelepel tijmblaadjes.

Eet smakelijk!
© 2011 - 2019 Aurora, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kalkoen in de hoofdrol"

Infoteur: Aurora
Gepubliceerd: 27-02-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!