InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Vegetarische lasagne, lasagne recepten met vleesvervangers

Vegetarische lasagne, lasagne recepten met vleesvervangers

Vegetarische lasagne, lasagne recepten met vleesvervangers Nederlanders kiezen steeds vaker voor vleesvervangers. Veel buitenlandse gerechten krijgen een vegetarisch tintje. Lasagne bijvoorbeeld is een pastagerecht van dunne brede plakken. Lasagne komt oorspronkelijk uit Noord en Midden-Italië. Lasagne wordt gemaakt met een gehaktsaus. In de loop der jaren zijn er over de hele wereld varianten ontstaan. Hoewel Italianen echte vleeseters zijn, is dit gerecht uitstekend geschikt voor heerlijke varianten met vegetarisch gehakt.

Vegetarische lasagne

Vegetarische lasagne met champignons en spinazie

Spinazie is een oude bladgroente dat in de 7e eeuw voor het eerst in Perzië geteeld werd. Met zijn volle smaak laat het zich goed vermengen met de zachte smaak van kaas. Zo is het een ideale groente om te gebruiken in pastagerechten.

Bereidingstijd: 15 minuten
Oventijd: 1 uur (inclusief 15 minuten voorverwarmen)

Ingrediënten (voor 4 personen)

  • 250 gr vegetarisch gehakt
  • 500 gr diepvriesspinazie (ontdooid)
  • 1 ui
  • 150 gr champignons
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 3 1/2 dl gezeefde tomaten
  • 1 eetlepel Italiaanse keukenkruiden
  • 1 bolletje Mozzarella
  • 1 pakje mix voor 1/2 liter bechamelsaus (of kijk hier onder voor de ingrediënten om het zelf te maken)
  • 12 groene lasagnevellen (voorgekookt)
  • 1/2 liter melk
  • 75 gr geraspte belegen kaas

Ingrediënten bechamelsaus

  • 7 deciliter melk
  • 45 gram bloem
  • 45 gram roomboter
  • 1 snufje zout
  • 1 snufje peper
  • 1 snufje nootmuskaat

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180°C. Pel ondertussen de ui en versnipper de ui. Snijd de champignons in plakjes. Bak het vegetarische gehakt in de olijfolie rul. Bak de ui en de champignons ongeveer 5 minuten mee. Voeg de gezeefde tomaten, de Italiaanse kruiden en 1 1/2 dl water toe en laat de saus 10 minuten pruttelen. Snijd de Mozzarella in blokjes en vermeng deze met de spinazie. Bereid de bechamelsaus zoals aangegeven op de verpakking of smelt de boter in een pan. Roer de bloem erdoor. Voeg scheutje voor scheutje de melk toe. Blijf roeren tot het een glad gebonden saus is. Breng het geheel op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Voeg voor de smaak van de tomatensaus en de spinazie zout en peper toe. Vul een ingevette ovenschaal in lagen met de tomatensaus, de lasagnevellen, de spinazie en de bechamelsaus. Eindig met een dikke laag bechamelsaus en bestrooi deze met kaas.

Bak de lasagneschotel in een voorverwarmde oven op 180°C in ongeveer 45 minuten mooi lichtbruin.

Variatie tip:
Als vervanging voor het vegetarisch gehakt kan men ook vegetarische hamburgers in kleine stukjes snijden.

Serveertip:
Maak bij dit gerecht een heerlijke komkommersalade en het diner is van succes verzekerd!

Lasagne met Aubergine en vegetarisch gehakt

Als men aan aubergines denkt, denkt men aan het Middellandse Zeegebied en Moussaka. De vrucht doet zich echter ook prima verwerken in Italiaanse pastagerechten, zoals lasagne. Zorg er wel voor dat je de aubergine nooit rauw nuttigt. Aubergine bevat de stof solanine dat maag- en darmklachten kan veroorzaken. Door verhitting vermindert dit gehalte. Het eten van de vrucht heeft nu geen risico's meer. Snijd de aubergines kort voor het bereiden van het gerecht. De aangesneden groente kleurt snel bruin.

Bereidingstijd: 20 minuten

Ingrediënten (voor 4 personen)

  • 12 lasagnebladen
  • 1 courgette
  • 1 paprika
  • 2 aubergines
  • 2 tomaten
  • 1 rode ui
  • 50 gram geraspte kaas
  • 200 gram vegetarisch gehakt
  • 150 gram geitenkaas
  • 2 blikjes tomatenpuree
  • Italiaanse kruiden
  • 3 eetlepels olijfolie
  • snufje zout
  • snufje peper

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd de courgette en de paprika in kleine stukjes. Fruit een uitje en een teentje knoflook. Verhit olie in een hapjespan en bak het gehakt rul. Voeg de paprika, tomaten en courgette samen met de ui en knoflook en bak de groente ongeveer 8 minuten op een half hoog vuurtje. Snijd de aubergines in plakken van een halve centimeter dik en bestrooi ze met zout en peper. De van nature bittere smaak van de aubergine vermindert daardoor. Spoel de plakken daarna onder koud stromend water af en dep ze met een theedoek droog. Verhit olie in een grote platte pan en bak de plakken aubergine om en om totdat ze minimaal goudbruin zijn. Maak een saus van 2 blikjes tomatenpuree. Voeg 100 ml water, samen met de Italiaanse kruiden een snufje zout en een snufje peper toe. Voeg vervolgens de saus toe aan het groente/vegetarisch gehaktmengsel en snijd de zachte geitenkaas in stukjes.

Vet een kleine ovenschaal in. Giet eerst de helft van de rode saus met groenten in de schaal en dek deze af met lasagnevellen. Verdeel de helft van de aubergineplakken op de lasagnevellen en leg de helft van de geitenkaas er tussen. Dek dit weer af met lasagne. Maak nog een laag met aubergine en geitenkaas, dek deze af en besluit met een laag rode saus. Strooi nog wat geraspte kaas over de lasagne. Bak het gerecht in 45 minuten goudbruin.
Gerelateerde artikelen
Bechamelsaus: Niet alleen voor lasagneBechamelsaus: Niet alleen voor lasagneIedereen kent bechamelsaus als onderdeel van lasagne. Veel mensen denken ook dat het heel moeilijk is om te maken en nog…
Pastarecepten: LasagnePastarecepten: LasagneLasagne, een pastagerecht waar vele recepten van bestaan. In dit artikel vindt u bijvoorbeeld het recept van lasagne met…
Zalmlasagne & varianten: gemakkelijk, heerlijk & snelU komt 's avonds laat na het werk thuis en heeft een reuze honger, maar niet veel tijd om te koken? Of kookt u niet zo g…
Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentVegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentAls je thuis de enige vegetariër bent of als je als enige thuis vegetariër wilt worden, kunnen je huisgenoten het lastig…
Een lasagne met zalm en courgettes van de italiaanse mamaLasagnegerechten zijn bij mij zeer favoriet om meerdere redenen. Het is lekker, makkelijk te bereiden en van te voren kl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kakuko, Pixabay

Reageer op het artikel "Vegetarische lasagne, lasagne recepten met vleesvervangers"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 26-12-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!