InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zalmlasagne & varianten: gemakkelijk, heerlijk & snel

Zalmlasagne & varianten: gemakkelijk, heerlijk & snel

U komt 's avonds laat na het werk thuis en heeft een reuze honger, maar niet veel tijd om te koken? Of kookt u niet zo graag maar eet u wel graag iets lekkers? Dan is dit recept zeker iets voor u!

Wat is lasagne

Het is een Italiaans pastagerecht dat in lagen wordt opgebouwd. Men legt een bodem van lasagneblaadjes, voegt enkele ingrediënten toe, legt terug een laag lasagne enzovoort. Het geheel wordt gebakken in een oven.

Benodigdheden (voor 3 à 4 personen)

  • 9 blaadjes lasagne
  • 200 gram (room)spinazie
  • 150 gram mozzarella
  • 400 gram gerookte zalm
  • 1 blik gepelde tomaten (400 gram)
  • 1 dl room indien geen roomspinazie
  • 150 à 200 gram geraspte kaas (gratin / mozzarella)

Bereiding

Leg in een hittebestendige schotel (best rechthoekig) 3 lasagneblaadjes. Snijdt de mozzarella in schijfjes en verdeel deze over de uitgespreide lasagneblaadjes. Neem de helft van de zalm en verdeel deze ook over het geheel. Als de zalm nog niet in plakjes is, snijd deze dan eerst. Dit is de eerste laag.

Als tweede laag begint men terug met 3 lasagneblaadjes. Daarna legt u alle spinazie erop en de rest van de zalm.

De derde laag begint opnieuw met 3 lasagneblaadjes. Giet hierover de room, voeg de gepelde tomaten toe en strooi de geraspte kaas over heel de oppervlakte.

Kruiden zijn bij deze variant niet noodzakelijk, omdat de gerookte zalm op zich al vrij zout is. Ze kunnen wel naar smaak toegevoegd worden.

Bak het geheel 30 minuten in een voorverwarmde oven op 175°C.

Improvisatie

Lasagne is zeer gemakkelijk te maken en het is dus leuk om zelf te experimenteren met nieuwe ingrediënten. Zo kan je bijvoorbeeld de zalm vervangen door varkensgehakt. Dit geeft een totaal andere smaak, maar de basisingrediënten blijven dezelfde. Om de lasagne nog gezonder te maken kan u nog groenten toevoegen.

Enkele ingrediënten die u kan toevoegen

  • Courgette
  • Aubergine
  • Verse tomaten
  • Paprika
  • Broccoli
  • Mais
  • Wortels
  • Enzovoort...

Let op: bij lasagnegerechten is het belangrijk dat er genoeg vocht gebruikt wordt. Het vocht is noodzakelijk om in de pasta te trekken. Anders blijft de pasta hard of droogt hij uit bij het bakken. Het kan geen kwaad om op de bovenste laag nog vocht toe te voegen (zoals passata of room). Dit bevochtigt dan vanzelf wel de andere lagen.

Smakelijk!
© 2008 - 2019 Proost, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zalmlasagne & varianten: gemakkelijk, heerlijk & snel"

Infoteur: Proost
Laatste update: 15-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!