InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Macaroni en pasta, snel en voordelig!

Macaroni en pasta, snel en voordelig!

Wanneer je weinig tijd hebt maar wel een goede maaltijd op tafel wil zetten is macaroni of pasta een goede optie! Deze varianten zijn snel te maken en goedkoop!

Macaroni

Benodigdheden

Voor 3 a 4 personen:
  • 300 gram Macaroni
  • Blikje Smac
  • Zakje macaroni mix
  • 4 eieren

Deze maaltijd kost bij aanschaf van de hele verpakkingen € 3,11 voor een maaltijd voor 4 personen! Ook is het razendsnel klaar te maken, binnen 15 minuten staat er een warme maaltijd op tafel!

Bereiding

Zet een pan water op het vuur, wanneer het kookt kan de macaroni erbij in. Gewone macaroni moet ongeveer 12 minuten koken. Snelkokende macaroni ongeveer 5 minuten. Roer enkele malen in de pan macaroni zodat het niet vastplakt aan de bodem. De andere ingrediënten kunnen gelijktijdig worden bereidt, hier zijn wel enkele pannen voor nodig. Snij de smac in kleine blokjes en bak ze in de koekenpan op een laag vuur totdat ze een krokant laagje krijgen. Doe het zakje macaroni mix in een klein (steel)pannetje met de aangegeven hoeveelheid water dat op het zakje staat. Dit kan per merk iets verschillen. Neem de pan van het vuur wanneer het gaat pruttelen. Roer het even door en laat het staan totdat de macaroni gaar is. Roerbak de eieren in een koekenpan totdat ze licht bruin worden.

Wanneer de macaroni gaar is kan deze worden afgegoten met een vergiet. Laat de macaroni heel even uitlekken in het vergiet en doe het terug in de pan. Daarna kan de smac, eieren en de macaroni mix erbij. Goed doorroeren en de macaroni is klaar!

Variaties

Het is ook erg lekker om een gesnipperd uitje bij de smac mee te bakken, of een groente pakket toe te voegen. De smac kan ook worden vervangen door gehakt.

Pasta

Benodigdheden

Voor 3 a 4 personen:
  • 400 gram pasta (bijvoorbeeld fusilli of penne)
  • 300 gram gehakt
  • Mix voor bolognese saus

Deze maaltijd kost bij aanschaf van de hele verpakkingen € 3,08 voor een maaltijd voor 4 personen! De pasta is net zoals de macaroni snel klaar te maken en er zijn minder pannen voor nodig.

Bereiding

Pasta:
Zet een pan water op het vuur, wanneer het kookt kan de pasta erbij met eventueel een snufje zout. De pasta moet ongeveer 8 minuten koken. Roer de pasta tijdens het koken enkele keren om zodat het niet vastplakt aan de bodem. Om dit te voorkomen kan er ook een scheutje olie in het water worden gedaan, dan hoeft er niet geroerd te worden. Proef tegen het einde kan de kooktijd of de pasta gaar is. Laat de pasta iets uitlekken in een vergiet, daarna kan het terug in de pan. De pasta moet niet helemaal droog zijn, dan gaat het vastplakken. Zo kan de pasta apart geserveerd worden, maar het kan natuurlijk ook gelijk met de saus worden vermengd.

Saus:
Rul het gehakt in een grote koekenpan zonder boter of olie. Wanneer het gehakt bruin is geworden kan de sausmix met het benodigde water erbij. Goed doorroeren en enkele minuten laten pruttelen. Wanneer de saus en de pasta apart worden gehouden kan de overgebleven saus worden ingevroren. Het is niet aan te bevelen om de pasta in te vriezen aangezien deze hard wordt.

Variaties

Bij de pastasaus kan ook een groentepakket worden toegevoegd. De mix voor saus kan worden vervangen door een saus in pot, of een zelfgemaakte saus natuurlijk.
© 2010 - 2017 Revelation, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Macaroni en pasta, snel en voordelig!"

Infoteur: Revelation
Gepubliceerd: 30-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!