InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf kruidnoten en speculaaspoppen maken

Zelf kruidnoten en speculaaspoppen maken

Sinterklaas komt er weer aan en de schappen liggen alweer vol met lekkers. Wilt u toch zelf uw lekkernijen maken? Dat kan met de onderstaande recepten! Kookgerei, ingrediënten en een simpele bereidingswijze in duidelijke stappen.

Kruidnoten (ongeveer 100 stuks)

Kookgerei
Magnetron
Lepels
Bakblik
Weegschaal

Ingrediënten

IngrediëntHoeveelheid
Margarine40 gram
Bruine basterdsuiker50 gram
Speculaaskruiden1 theelepel
Zelfrijzend bakmeel100 gram
Melk2 lepels

Werkwijze

Stap 1

Roer eerst de boter zacht samen met de basterdsuiker, het zout en de speculaaskruiden.

Stap 2

Neem de helft (50 gram) van het zelfrijzend bakmeel. Meng dit samen met 1 lepel melk. Doe ditzelfde nog eens met de andere helft van het bakmeel en 1 lepel melk. Meng dit vervolgens bij elkaar.

Stap 3

Neem nu het botermengels en roer dit door het zelfrijzend bakmeel.
Beboter nu eerst het bakblik

Stap 4

Maak van het deeg kleine balletjes en druk deze een klein beetje plat op het bakblik. Leg de kruidnoten een klein beetje uit elkaar.

Stap 5

Zet het bakblik met de kruidnoten in een warme oven (ongeveer 170 graden celcius) en laat het geheel ongeveer 15 tot 20 minuten bakken. Laten afkoelen en smullen maar!

Speculaaspoppen (vijf stuks)

Kookgerei
Magnetron
Lepels
Bakblik
Weegschaal
Citroenrasp
Speculaasmal

Ingrediënten

IngrediëntHoeveelheid
Margarine110 gram
Bruine basterdsuiker90 gram
Speculaaskruiden3 theelepels
Bloem100 gram
Ei1
Zelfrijzend bakmeel100 gram
Amandelen50 gram

Werkwijze

Stap 1

Roer eerst de boter zacht samen met de basterdsuiker, het zout, de speculaaskruiden en wanneer gewenst iets citroenrasp. Er ontstaat nu een zachte massa. Roer het bloem en het ei door deze zachte massa heen.

Stap 2

Kneed nu het bakmeel door het deeg heen. Wanneer gewenst kan men ook wat fijne amandelen door de speculaasdeeg heen kneden. Laat het deeg ergens op een koele plaats opstijven (zie de tip!)

Stap 3

Neem nu de speculaasmal en bestrooi deze met bloem. Druk met deze "bebloemde" mal de speculaasvormen uit het deeg.

Stap 4

Beboter het bakblik. Leg de speculaas poppen met een redelijke afstand naast elkaar op het bakblik.

Stap 5

Zet het bakblik met de speculaas poppen in een warme oven (ongeveer 170 graden celcius) en laat het geheel ongeveer dertig minuten bakken. Laten afkoelen en smullen maar!

Tip

Het is handig om het deeg een dag van te voren te maken en een nachtje in de koelkast laten staan (verpakt in plastic). Hierdoor zal het deeg makkelijker van het bakblik komen.
Gerelateerde artikelen
Sinterklaasrecepten: gevuld speculaas, kruidnoten en meerIn de periode voor Sinterklaas verschijnt er allerlei lekkers in de winkels. Pepernoten, kruidnoten, taaitaai, gevuld sp…
Moderne sinterklaasreceptenEr zijn een heleboel sinterklaas producten op de markt. Zowel de overbekende klassieke producten zoals pepernoten, maar…
Pepernoten, diverse soortenWanneer sinterklaasavond nadert zijn de kinderen vaak lekker nerveus. Voordat de pakjesavond kan beginnen is het verstan…
Recept glutenvrije pepernoten en glutenvrij speculaasDe recepten voor glutenvrije pepernoten en glutenvrij speculaas, erg geschikt voor in de Sinterklaastijd. Mensen met coe…
Sinterklaas, meest populaire snoepgoedIeder jaar rond 5 december is er weer een stormloop op het snoepgoed van de Sint. Deze seizoensgebonden lekkernijen zijn…

Reageer op het artikel "Zelf kruidnoten en speculaaspoppen maken"

Reactie

Van der Meij, 14-12-2012 15:34 #1
Hoe, maak ik speculaaspopjes en kerstkransjes met stevia zoetstof en een gewone oven? Ik heb geen magnetron.

Vast bedankt,
Alexandra

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 31-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!