InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met walnoten

Recepten met walnoten

Recepten met walnoten Vrijwel alle noten zijn een uitstekende bron van goede vetzuren. Af en toe een handje noten (maar géén zoute) nemen is dan ook een goede en gezonde eetgewoonte. Walnoten bevatten o.a. alfa-linoleen-zuur en polyfenolen. Deze helpen hart- en vaatziekten voorkomen. Walnoten zijn te gebruiken in de keuken en kunnen in allerlei recepten verwerkt worden. Een recept voor de bekende Waldorf salade of voor notengebak, walnotentaart (Baklava) en zelfs een walnotensaus.
Walnoten zijn goed bruikbaar in de keuken. Als garnering of als volledige basis voor een gerecht. Van voorgerecht tot dessert. Er is heel veel mogelijk. Onderstaand treft u een aantal heerlijke recepten aan.

Recept voor mini kaastaartje met walnoot en peterseliesaus (amuse gueule)

Dit recept is voor 4 personen en vormt een lekkere start voor een uitgebreid diner.

Ingrediënten
  • ½ el (witte wijn)azijn
  • ½ tl mosterd
  • 1 tl suiker
  • Zout, peper
  • 1½ el. Olie
  • 8 takjes peterselie
  • 1 ei
  • 2 el slagroom
  • 50 gr geraspte oude kaas
  • 4 kleine kant-en-klare "salad-cups"
  • 4 halve walnoten

Bereiding

Oven voorverwarmen op 175ºC. In een kom azijn, mosterd, suiker, zout, peper en olie door elkaar roeren. Peterselie fijn knippen en er door scheppen. Ei loskloppen met slagroom, kaas, zout en peper. Het eimengsel verdelen over de salad-cups. Halve walnoot er bovenop leggen. Mini kaastaartjes in de oven in 15 minuten goudbruin en gaar bakken. Peterseliesaus verdelen over de borden en de kaastaartjes erop zetten.

Recept voor Waldorf salade

Ingrediënten

  • ½ selderij knol
  • Zout
  • 2tl citroensap
  • 2 appelen
  • 3 el fijngehakte walnoot
  • 4 el mayonaise
  • Worcestersaus
  • 2 tl citroensap
  • Sla
  • Paprikapoeder
  • ± 10 walnoten

Bereiding

Maak de selderijknol schoon en snij hem in kleine smalle reepjes. Laat een bodempje water met het citroensap aan de kook komen en laat de reepjes knolselderij hier ongeveer een minuut in koken. Spoel ze daarna met koud water af. Schil de appels en snij deze ook in reepjes. Meng de knolselderij, appel en de gehakte walnoten door elkaar. Meng de mayonaise, worcestersaus (een paar druppels) en het citroensap door elkaar en schep het daarna door de salade. Laat het geheel nu 15 minuten in de koelkast staan en schep daarna nog even goed door. Bekleed een (glazen)kom met slablaadjes en schep de salade erin. Stuif er wat paprikapoeder over en maak de salade af met de resterende (gehalveerde) walnoten als garnering.

Recept voor walnotensaus

Ingrediënten

  • 100 gr schoongemaakte walnoten
  • 3 tenen knoflook
  • ½ tl (zee)zout
  • 2 sneden boerenwit brood (zonder korst)
  • 1½ dl olijfolie
  • 1 geperste citroen

Bereiding

Pureer de walnoten, de knoflook en het zout tot een grove pasta. Week het brood kort in water en knijp het goed droog. Wrijf het brood vervolgens, m.b.v. de achterkant van een houten lepel, door de walnotenpasta. Klop de olie en het citroensap door elkaar en roer het daarna, langzaam en beetje bij beetje, door de walnotenpasta zodat een gladde saus ontstaat. Lekker bij zwaardvis.

Recept voor notengebak of Baklava

Ingrediënten

  • 200 gr. suiker
  • 4 el heldere honing
  • Sap van een ½ citroen
  • 2 el rozenwater
  • 250 gr ongezouten boter
  • 1 tl kaneel
  • 400 gr gedopte en geblancheerde, en daarna grof gehakte, walnoten (pistache- of peacannoten kan ook)
  • Pakje filodeeg à 375 gr

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180°C. Doe de suiker, honing en citroensap samen met 4½ dl water in een pan en breng het aan de kook. Kook dit mengsel 8 tot 10 minuten, of zolang als nodig, tot het dik genoeg is om de achterkant van een lepel te bedekken. Roer er dan het rozenwater door en laat het afkoelen. Smelt de boter in een pan en schuim het af. Roer de kaneel door de noten. Leg een vel filodeeg in een bakblik (30x18cm) en bestrijk het met de boter. Leg er zo nog drie beboterde vellen bovenop. Strooi er dan een derde deel van het notenmengsel over. Leg er vervolgens weer vier beboterde vellen filodeeg overheen. Daarna weer een derde deel van het notenmengsel en herhaal dit vervolgens nog eens met vier vellen van het filodeeg en het notenmengsel. Sluit af met een laag filodeeg en bestrijk het bovenste vel royaal met boter. Maak met een scherp mes ruitvormige inkepingen in het gebak. Zet de Baklava 30 minuten in de oven en verlaag daarna de temperatuur naar 150°C. Laat het zo nog 45 minuten staan. Giet de koude siroop over de Baklava en zorg daarbij dat het ook goed in de inkepingen terecht komt. Laat het nu, voordat het opgediend wordt, helemaal afkoelen.

Recept voor walnotentaart

Ingrediënten

  • 175 gr bloem
  • 150 gr witte basterd suiker
  • Snufje zout
  • 125 gr koude boter
  • 125 gr kristalsuiker
  • 125 ml slagroom
  • 100 gr gepelde walnoten
  • 10 walnoten voor garnering
  • 1 ei

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180°C. Maag deeg van de bloem, de boter en een mespunt zout. Vorm er een bol van, verpak deze in aluminiumfolie en laat het zo 1 uur in de koelkast rusten. In een pan met dikke bodem de suiker langzaam laten karamelliseren. Blijf roeren (met een houten lepel) en blus op het laatst af met een lepel water. Doe er dan de slagroom en de walnoten bij en laat dit zachtjes koken tot de suiker is opgelost. Neem de pan van het vuur. Verdeel het deeg in twee gelijke stukken. Rol ze beide uit tot ronde plakken ter grootte van je deegvorm. Vet de deegvorm in en leg één plak op de bodem. Stort hierop de walnotenvulling en strijk het glad. Dek het geheel af met de tweede plak deeg. Druk deze aan de zijkant zachtjes aan. Klop het ei los en strijk dit over de walnotentaart. Maak het af met een paar losse, gehalveerde, walnoten. Dan de taart in het midden van de oven in 45 minuten bakken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recepten met walnoten"

Infoteur: Martina
Laatste update: 09-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Culinair genieten
Schrijf mee!