InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere en gezonde borrelhapjes

Lekkere en gezonde borrelhapjes

Lekkere en gezonde borrelhapjes We proberen een borrel altijd op te leuken met iets anders. De zoutjes zijn nauwelijks nog van deze tijd, tenzij je met exotische nootmelanges aan komt zetten. Maar je kunt zelf reuze leuke hapjes presenteren die een borrel net iets meer apart laten zijn. Enkele voorbeelden waarop met eigen toevoegingen ook andere verrassingen gemaakt kunnen worden. Durf met verschillende smaken te combineren!

Bakje komkommer

Ingrediënten

  • grote komkommer
  • hüttenkäse
  • cayennepeper
  • knoflook
  • rode ui

Bereiding

Het klinkt vreemd, maar neem een stevig stuk komkommer (niet te groot) en maak het goed schoon, zonder te schillen. Hol het een stuk uit en doe de inhoud in een bakje. Doe daar wat hüttenkäse bij, snipper er wat ui in, een teentje verse knoflook en wat cayennepeper en maak er een papje van. Vul daar het uitgeholde stukje komkommer mee op en strooi er voor de kleur nog wat cayennepeper overheen.

Voeg voor een variant met vis ook eens wat stukjes zalm of tonijn toe.

Balletje pikant

Ingrediënten

  • rundertartaar
  • rode peper
  • knoflook
  • ui
  • olijfolie
  • peper en zout

Bereiding

Maak de rundertartaar los en snipper er een ui doorheen en een teentje knoflook. Maar een rode peper schoon en snij het in kleine stukjes. Voeg dit ook toe en voeg naar smaak nog wat peper en zout toe. Maak er vervolgens kleine balletjes van en bak deze in de olijfolie. Serveer ze warm met een pikante rode saus of wat grove mosterd.

Gevuld ei

Ingrediënten

  • eieren
  • tomatenpuree
  • peper en zout
  • mayonaise
  • ui
  • basilicum

Bereiding

Kook enkele eieren hard en snij het kapje van de eieren. Haal de vulling er vervolgens uit en meng dit met een pijn gesnipperd uitje. Doe er wat peper en zout doorheen en wat mayonaise. Maak het tot een fijne massa. Vul vervolgens de eieren met deze massa en zet er een toefje tomatenpuree op. Zet het kapje van het ei er weer op en strooi er wat verse basilicum overheen.

De vulling kan ook wat pittiger gemaakt worden met andere ingrediënten als een rood pepertje of geef het een wat andere smaak door er wat verse knoflook doorheen te mengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere en gezonde borrelhapjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!