InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Alles over walnoten

Alles over walnoten

Alles over walnoten Walnoten zijn heerlijke noten om zo te eten, maar je kan ze ook prima verwerken in recepten en ze zijn bovendien nog gezond ook. In Nederland vind je veel walnotenbomen welke aan het begin van de herfst klaar zijn om geplukt te worden.

De walnotenboom

De Romijnen hebben de walnoot ooit verspreidt in Europa. Heel vroeger waren walnoten onbetaalbaar in het oude Rome, dit was alleen weggelegd voor de rijke families. Tegenwoordig zijn de noten betaalbaar en je vindt ze zowat in heel Europa. In het rivierengebied van Nederland vind je veel walnootbomen en ook veel kastanjes. Hier groeien de bomen het beste door de vochtige grond. Een walnotenboom houdt van een kalkrijke bodem en veel zonlicht. Met veel zonlicht krijg je een grote en goede oogst aan noten. Een walnotenboom kan een hoogte van wel 35 meter bereiken en een leeftijd van 150 jaar. De walnotenboom heeft een brede en luchtige kroon. De bladeren zijn roodbruin bij het uitkomen, later glanzend groen. Snoei een walnotenboom zo min mogelijk. Je kan wel het dode hout verwijderen uit de boom. Een leuk weetje is dat muggen ook niet houden van walnotenbomen, dit komt door de bittere olie die de bladeren afscheiden.

De walnoot

De walnoot zit altijd in een groene bolster, als de walnoot rijp is vallen ze vanzelf uit de boom en uit de bolster op de grond. Je kan de noten ook uit de bolster pellen, maar dan krijg je een gele vloeistof op je handen en later op de dag worden je handen zwart en dat krijg je er niet meer af. Het zwart op je handen moet er af slijten en je kan het proberen te versnellen door te scrubben en te weken in soda. De noten die je hebt gevonden kun je het beste laten drogen op kranten op een goed geventileerde en droge plaats. De walnoten zijn gedroogd zo'n twee jaar houdbaar. Je kunt de noten het makkelijkste pellen, of eigenlijk kraken, met een notenkraker. De noot zelf ziet er uit als hersens en de smaak is erg lekker en je kan in veel dingen walnoten verwerken.

Walnoten zijn gezond

Walnoten bevatten antioxidanten, vezels, eiwitten en mineralen, maar ook Omega 3 vetten en vitamine E. Een walnoot is een van de gezondste noten en als je er vijf op per dag eet verminder je de kans op hart- en vaatziekte. Er is zelfs onderzoek gedaan naar het effect op het cholesterol en bij regelmatig eten van enkele walnoten verlaagt je cholesterol. Daarnaast zijn ze ook nog eens goed voor de werking van de hersens.

Gebruik

Het hout van de walnotenboom wordt gebruikt voor meubels, parket en andere voorwerpen. Van de bladeren kun je thee maken, dit schijnt te helpen bij bloedarmoede en ook schijnt het eetlustopwekkend te zijn. De noten worden gebruikt voor consumptie op vele manieren en er wordt ook walnootolie van gemaakt.

Recepten

Je kunt walnoten ook goed verwerken in recepten en gerechten. Denk bijvoorbeeld aan een salade, een paar walnoten erin en je hebt een gezonde salade en bovendien smaken noten erg lekker in salades en sla. Er zijn op internet ook veel recepten te vinden waarmee je walnoten kunt verwerken, zo kun je er ook een heerlijke walnotentaart van maken en je kunt ook walnoten door cakebeslag doen en ook in een appeltaart smaken stukjes walnoot erg lekker.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles over walnoten"

Reacties

Amanda, 07-09-2016 13:00 #3
Dat gele spul wat uit de bolster van de walnoot komt, wat is dat?

Swerts Louis, 29-10-2015 17:34 #2
Ik heb walnoten waarvan de schil binnenin helgeel wordt, zijn ze dan nog eetbaar, wat is dit?

Jordy, 25-12-2011 17:28 #1
Onlangs heb ik een interessant artikel over de gezondheidseffecten van walnoten geschreven. Deze staat op mijn website, www.ishetgezond.nl. De directe link van de website is:

http://www.ishetgezond.nl/index.php/noten/zijn-walnoten-gezond

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 30-09-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 3
Schrijf mee!