InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met tamme kastanjes

Recepten met tamme kastanjes

Recepten met tamme kastanjes Kastanjes rapen op een mooie zonnige herfstdag. En daarna lekker knutselen met de kinderen. Maar er kan nog meer met kastanjes. We kunnen ze namelijk ook goed eten. Ook in de eigen keuken zijn kastanjes gemakkelijk te bereiden. Maar dan moet het wel de goede soort zijn. Alleen de tamme kastanje, herkenbaar aan het puntje aan de bovenkant en de stekels aan het omhulsel, is eetbaar. De mooie ronde wilde kastanjes zijn dus niet voor consumptie geschikt!

Zijn zelf geraapte kastanjes eetbaar?

De tamme kastanje is goed geschikt voor consumptie. Het zelfs een heel gezond eten. De tamme kastanjes bevatten weinig vet en veel koolhydraten. Ze hebben van zichzelf een zoete smaak. Tamme kastanjes kunnen gebakken, gekookt, gepoft, gepureerd of zelfs tot soep verwerkt worden. Als u eigen geraapte tamme kastanjes wilt eten is er een gemakkelijke manier om te beoordelen of ze nog goed zijn. Leg de kastanjes in een bak met water. De kastanjes die boven komen drijven zijn niet meer geschikt voor consumptie. Deze zijn al uitgedroogd of uitgehold door insecten. De kastanjes die gezonken zijn naar de bodem van de bak met water zijn wel eetbaar.

Recept voor gekookte tamme kastanjes

Gekookte kastanjes zijn lekker als bijgerecht bij wild, spruitjes of rode kool. Blijft er nog iets over dan is het ook lekker als bijzonder hapje bij een glas zoete witte wijn.

Ingrediënten

  • 1 kg kastanjes
  • Water
  • Snufje zout of bouillon
  • Boter

Bereiding

Was de kastanjes zorgvuldig, kruis ze in en leg ze vervolgens een paar minuten in een warme oven. Hierdoor komen de vliezen los en kunnen ze goed gepeld worden. Kook de kastanjes daarna in ongeveer 1 uur gaar in water met een snufje zout of in bouillon. Als er met een vork gemakkelijk in is te prikken zijn de kastanjes gaar. Giet de kastanjes af. Smelt de boter en giet dit, kort voordat u opdient, over de kastanjes heen.

Recept voor kastanje puree

Ingrediënten

  • 1 kg kastanjes
  • Water
  • Snufje zout of bouillon
  • Boter

Bereiding

Bereid de kastanjes als hierboven beschreven. Wrijf de kastanjes als ze gaar zijn door een zeef en roer er vervolgens de boter door.

Recept voor appel-kastanje muffins (12 stuks)

Na een heerlijke boswandeling lekker op de bank met deze frisse appel-kastanje muffins!

Ingrediënten
  • 1 ei
  • 120 ml melk
  • 60 ml olie
  • 350gr tamme kastanjes (gepeld en fijngehakt)
  • 1 appel (in kleine stukjes)
  • 360 ml bloem
  • 120 ml zoetstof
  • 1 tl bakpoeder
  • ½ tl zout
  • 120 ml bruine suiker
  • 12 muffinvormpjes

Bereiding

Verwarm de oven voor op 220°C. Klop het ei los en roer daar de melk, olie, kastanjes (±250gr) en de stukjes appel door. Klop daarna de bloem, de zoetstof, het bakpoeder en zout naar eigen smaak erdoor. Niet te lang kloppen! Verdeel het beslag over de 12 muffinvormpjes en zorg er daarbij voor dat de vormpjes niet meer dan voor ¾ gevuld zijn. Meng de bruine suiker met de rest van de tamme kastanjes. Schep vervolgens op elke muffin een lepel van deze "topping". Bak de muffins in 20 tot 25 minuten gaar. Laat ze eerst helemaal afkoelen voordat u ze gaat eten.

Recept voor kastanje soep (Cousinat)

Met onderstaand recept heeft u een voedzame maaltijdsoep voor 6 personen.

Ingrediënten

  • 200 gr aardappelen
  • 100 gr worteltjes
  • 100 gr prei
  • 1 selderiestengel
  • 500 gr kastanjes
  • 100 gr doorregen gerookte spek
  • 1 kruidnagel
  • 1 laurierblad
  • 1 eierdooier
  • 100 gr room
  • 1 el boter
  • 6 schijfjes stokbrood
  • Zout
  • Peper

Bereiding

Verwarm de oven voor op 250°C. Was de verschillende soorten groente en snij ze in blokjes. Kruis de kastanjes in. Verwarm ze in de oven tot de schillen open springen. Verwijder daarna zoveel mogelijk de schillen. Breng 2½ liter water aan de kook. Voeg dan de groenten, de kastanjes, het spek, de kruidnagel en het laurierblad toe. Voeg zout en peper naar smaak toe en breng het geheel weer aan de kook. Laat de soep, op laag vuur, in ongeveer 1 uur gaar worden. Verwijder het spek (eventueel nog te gebruiken voor een ander gerecht). Pureer de groenten. Meng vervolgens de eierdooier en de room door de gepureerde soep. Laat de soep nu niet meer koken. Doe wat boter in een pan en bak hierin de schijfjes stokbrood goudgeel. Verdeel de schijfjes brood over de borden en schenk er de soep over.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recepten met tamme kastanjes"

Reactie

Reini Rietberg V. D. Beld, 18-12-2013 21:58 #1
Wie o wie kan mij helpen aan goede dessert recepten te maken van tamme kastanjes?

Infoteur: Martina
Laatste update: 09-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Culinair genieten
Reacties: 1
Schrijf mee!