InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf de lekkerste en meest bekende ijscoupes maken

Zelf de lekkerste en meest bekende ijscoupes maken

Zelf de lekkerste en meest bekende ijscoupes maken IJs is een heerlijk dessert; zeker wanneer ijs wordt geserveerd met vruchten, saus of andere toppings. In dit artikel vind je drie lekkere ijscoupes die je eenvoudig zelf kunt maken; de dame blance, de bananensplit en de vruchtensorbet. Eet smakelijk!

Dame blanche

Dit heb je nodig

  • Vanille-ijs
  • Slagroom
  • (Half)volle melk
  • Pure chocolade in stukken
  • Suiker

Zo maak je het
Klop de slagroom zo dat het bijna stijf is geworden. Voeg onder het kloppen een klein beetje suiker aan de slagroom toe om deze iets zoeter te maken. Verwarm de melk in een pannetje en roer hier de stukken chocolade doorheen. Blijf roeren en chocola toevoegen tot je een mooie chocoladesaus hebt. Maak nu mooie bolletjes van het vanille-ijs en leg deze in een coupe of een schaaltje. Schenk nu de warme chocoladesaus over de bolletjes ijs en schep een toefje slagroom op het ijs en de chocoladesaus.

Tip: Je dame blanche is helemaal af wanneer je er een koekje bij serveert, of bijvoorbeeld stukjes geroosterde amandelen.

Bananensplit

Dit heb je nodig

  • Vanille-ijs
  • Slagroom
  • Bananen
  • (Half)volle melk
  • Pure chocolade in stukken
  • Suiker

Zo maak je het
Haal de schil van de bananen af en snijd de bananen in de lengte in tweeën. Klop nu de slagroom bijna stijf en voeg onder het kloppen een klein beetje suiker toe om de slagroom naar smaak zoeter te maken. Smelt intussen de stukken pure chocolade in een pannetje samen met een hoeveelheid melk totdat er een vloeibare chocoladesaus is ontstaan. Leg de doorgesneden bananen in een schaaltje, en leg daar twee bolletjes vanille-ijs bovenop (per coupe 1 banaan doormidden gesneden met 2 bolletjes vanille-ijs). Over de banaan en het ijs giet je nu de warme chocoladesaus. Garneren met een flinke toef slagroom.

Tip: Deze coupe wordt extra feestelijk als je er chocoladesnippers of nootjes over heen strooit.

Vruchtensorbet

Dit heb je nodig

  • Aardbeien- en vanille-ijs
  • Slagroom
  • Verschillende soorten fruit waaronder bijvoorbeeld kiwi, aardbeien, banaan en perziken
  • Limonadesiroop of (aardbeien)saus

Zo maak je het
Klop de slagroom tot het bijna stijf is en voeg tijdens het kloppen suiker toe om het zoeter te maken. Snij verschillende soorten vers fruit in kleine stukjes en maak hiervan een laagje onderin een lang glas. Na een laagje fruit schep je een bolletje aardbeienijs in het glas. Op het bolletje aardbeienijs komt opnieuw een laagje fruit, en daarop weer een bolletje ijs, dit keer vanille-ijs. Op het bovenste bolletje ijs komt weer fruit. Giet een kleine hoeveelheid limonadesiroop of aardbeiensaus over het ijs en het fruit en garneer het geheel af met een flinke toef slagroom.

Tip: Steek een parasolletje in de coupe om de Vruchtensorbet een vrolijke uitstraling te geven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf de lekkerste en meest bekende ijscoupes maken"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 28-11-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!