InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekker en gezond ei eten met Pasen

Lekker en gezond ei eten met Pasen

Lekker en gezond ei eten met Pasen Met Pasen wordt er, net zoals met kerst, steeds meer een feest gemaakt van de maaltijd en alles er omheen. Het traditionele eitje is niet ingeruild, maar het wordt allemaal wat uitbundiger en feestelijker. Een aantal mogelijkheden waar je ook je eigen creativiteit op los kunt laten. Als je de vetten en koolhydraten een beetje in acht neemt, kan je met het grootste gemak een gezond en lekker ontbijt of brunch met ei nuttigen.

Het ei hoort erbij

Het ei hoort er inderdaad nog steeds bij, maar het komt in steeds andere vormen terug. Naast het traditioneel gekookte eitje, hard of zacht, kan het ontbijt of de brunch uitgebreid worden met een lekker roerei of omelet. Met een hapjespan in de aanslag zijn er wel wat mogelijkheden.

Gevuld ei vol

Ingrediënten

  • 3 eieren
  • 1 pepertje
  • enkele cocktailuitjes
  • enkele sherrytomaatjes
  • 2 eetlepels kastanjechampignons
  • pittige strooikaas
  • peper en zout
  • bakolie

Bereiding

Doe wat bakolie in de hapjespan en als het bruin wordt de 3 eitjes in de pan en tijdens het bakken los maken en doorroeren. Doe er als eerste wat peper en zout bij, daarna de ingrediënten klein gemaakt (tomaat, ui, pepertje, champignons) erbij en het geheel goed doorroeren. Als het geheel bijna klaar is de strooikaas er overheen om het een beetje smeltend in het ei op te laten gaan. Serveer het met waldkornbrood of grof volkorenbrood.

Gevuld ei luchtig

Ingrediënten

  • 3 eieren
  • enkele plakjes rode ui
  • grote vleestomaat
  • halve komkommer
  • halve groene paprika
  • zout
  • bakolie

Bereiding

Doe wat bakolie in de hapjespan en laat de eitjes er weer inglijden als de bakolie goed is verdeeld over de pan. Roer de eitjes weer lekker luchtig in de pan en doe alleen wat zout bij het ei, daarna wat plakjes van een grote vleestomaat, enkele plakjes komkommer en wat rode ui. Dan wat ringetjes van de paprika en laat het even op een laag pitje staan.
Serveer het met wat volkoren stokbrood.

Gevuld ei pittig

Ingrediënten

  • eieren
  • tomatenpuree
  • cayennepeper
  • mayonaise

Bereiding

Kook de eieren hard en hol ze uit. De vulling mengen met wat tomatenpuree, mayonaise en wat cayennepeper. Daarna het ei er weer mee vullen en het dopje van het ei erop zetten. Strooi er nog wat cayennepeper overheen voor een vrolijk uiterlijk en serveer ze bij de brunch.

Desgewenst kan er ook nog wat zeer fijn gesnipperde rode ui doorheen voor de liefhebbers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekker en gezond ei eten met Pasen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-04-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Officiële feestdagen
Schrijf mee!