InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Een ei hoort erbij!

Een ei hoort erbij!

Een ei hoort erbij! Wie kent het niet ... " een ei hoort erbij" is jaren gebuikt ter promotie van het product. Hoe populair is het ei eigenlijk nu nog? Het ei is immers een enorm veelzijdig product. Eerst enkele feiten over het ei en daarna enkele recepten waar het ei een belangrijk ingrediënt is. Het prettige is dat er naar smaak gevarieerd kan worden met enkele ingrediënten. Probeer eens een van de recepten uit!

Feiten

  • Is het ei nog vers? Leg het ei in koud water met zout (10:1) en hoe sneller het ei zinkt hoe verser het is. Blijft het ei drijven, gooi het dan maar rustig weg.
  • Biologische eieren mogen zo genoemd worden als de kippen uitsluitend natuurlijke voeding krijgen, vrij rond kunnen lopen en in kleine groepjes bij elkaar gezet zijn.
  • Scharreleieren mogen zo genoemd worden als de kippen gemengde voeding krijgen, ook naar buiten kunnen, maar over het algemeen in grotere groepen gehouden worden.
  • De grootte van het ei is verdeeld in “klein” < 54 gram, “middelgroot” 54 tot <63 gram, “groot” 63 tot <73 gram en “extra groot” > 73 gram.
  • Er zijn naast het kippenei ook nog andere eieren te koop, t.w. eendenei, dit is iets vetter dan het kippenei of het duivenei, er zit niet veel smaak aan of kwartelei, een zachte romige smaak en geschikt voor bij de borrel.

Ei-mix in de wok

Ingrediënten

  • 4 eieren
  • 1 paprika groen
  • 1 rode peper
  • cocktailuitjes
  • sherrytomaatjes
  • kastanje champignons
  • vloeibare boter
  • peper en zout

Bereiding

Doe wat vloeibare boter in de wok en verwarm het, gooi daarna de 4 eieren in de wok (eierdooiers kapot maken) en maak er een soort roerei van. Zorg dat het stolsel los in de wok blijven liggen en gooi daarna de cocktailuitjes, sherry tomaatjes, en klein gemaakte paprika, peper en kastanje champignons erbij. Mix alle ingrediënten goed en voeg peper en zout naar smaak toe en laat het zo’n minuut of 6 op middelhoog vuur staan. Serveer het met donkerbruid brood. Qua ingrediënten kan altijd naar smaak gevarieerd worden.

Omelet met gerookte zalm

Ingrediënten

  • 6 eieren
  • 150 gram gerookte zalm
  • 250 gram asperges
  • vloeibare boter
  • peper en zout

Bereiding

Breek de eieren in een schaaltje, voeg peper en zout naar smaak toe en klop ze los. Verhit een hapjespan en bestrijk de bodem als de pan heet is met wat boter. Giet het eimengsel erin en bak ze enkele seconden tot het begint te stollen. Maak de gestolde delen los van de bodem en zorg dat ze los blijven. Kook tegelijkertijd de asperges enkele minuten in kokend water met een snufje zout tot de punten beetgaar zijn. Giet ze daarna af, dompel ze in koud water en snijd de stelen eraf (we gebruiken alleen de punten). De zalm dan in grote repen snijden en voeg dit aan de eieren toe. Mix het goed en zorg dat het een glad geheel wordt. Verwarm nu de aspergepunten in een beetje boter en leg ze daarna op de omelet. Rol de omelet tenslotte op. Gereed voor de maaltijd. Variëren met ingrediënten kan ook bij dit gerecht prima. Afhankelijk van de vissoort zal het gerecht een wat pittiger of romiger worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een ei hoort erbij!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!