InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten: combineer met geitenkaas

Recepten: combineer met geitenkaas

Recepten: combineer met geitenkaas Geitenkaas is “ in” en op menig menu zie je verse geitenkaas terugkomen. Prima ontwikkeling, want dit maakt het assortiment aan kazen alleen maar breder. Verder is geitenkaas niet vet en uitermate geschikt om toe te passen in de keuken. Enkele voorbeelden.

Salade

De geitenkaas komt op menig menukaart terug in de vorm van een salade. De geitenkaas heeft een eigen smaak en komt inderdaad goed tot zijn recht in een salade. Enkele mogelijkheden.

ingrediënten

  • verse geitenkaas
  • gemengde sla / rucola sla
  • pijnboompitten / walnoten / hazelnoot
  • mager spek
  • honing
  • sherrytomaatjes
  • kappertjes
  • gele paprika / groene paprika
  • verse appelcompote
  • neutrale olievrije dressing
  • zure appel

Bereiding

Versie 1: Heel eenvoudig is de gemengde sla aanmaken met wat dressing, wat gehalveerde sherrytomaatjes, wat pijnboompitten en stukjes groene paprika. Snij een plak zure appel af, druppel er wat honing op en leg er een plak verse geitenkaas op. Even in de oven, zodat er een krokant laagje ontstaat en serveer dit midden tussen de aangemaakte sla.

Versie 2: Rucolasla heeft iets meer eigen smaak, maar is prima te combineren. Maak deze aan met wat stukjes groene paprika, wat kappertjes, wat fijngemaakte walnoten en neutrale dressing. Bak wat mager spel uit en verwarm de geitenkaas even in de oven. Niet te lang, anders wordt deze helemaal zacht. Serveer de aangemaakte sla met de uitgebakken spekjes en leg er de geitenkaas bij.

Versie 3: Gemengde sla weer aanmaken met wat kappertjes, sherrytomaatjes en een mengsel van wat pijnboompitjes, kleingemaakte walnoot en hazelnoot. De neutrale dressing er weer bij doen en leg op de sla wat dotjes verse appelcompote. Als laatste de geitenkaas versnipperen en over de salade leggen.

Dit soort salades kan prima gecombineerd worden met wat donkerbruin brood en een glas droge witte wijn.

Op brood

Waldkornbrood stevig aangemaakt kan een prima lunch vormen. Je zit snel vol, dus voldoet prima om de middag mee door te komen.

Ingrediënten

  • verse geitenkaas
  • katenspek / rosbief
  • margarine
  • waldkornbrood
  • komkommer
  • cayennepeper
  • grote tomaat

Bereiding

Neem 2 sneetjes waldkornbrood en besmeer deze met gewone margarine. Beleg ze goed met katenspek of een magere variant rosbief. Snij de verse geitenkaas in dunne plakjes of als dit niet goed lukt snipper het over de besmeerde boterham (blijft het aan de boter kleven). Strooi er wat cayenne peper over en leg er enkele plakken komkommer en tomaat op. Sla de boterham dicht en druk deze licht aan. Snij de boterham in de vorm van kleine sandwiches.

Gevulde tomaat

Ingrediënten

  • verse geitenkaas
  • grote tomaat
  • basilicum
  • honing

Bereiding

Hol enkele grote tomaten uit en vul ze met een wat gesnipperde geitenkaas. Laat er wat honing overheen druppelen en strooi er wat basilicum overheen. Een minuutje of wat verwarmen tot het lauwwarm is. Heel eenvoudig maar lekker om ergens bij te serveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recepten: combineer met geitenkaas"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-03-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!