InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere en gezonde yoghurt recepten als ontbijt

Lekkere en gezonde yoghurt recepten als ontbijt

Lekkere en gezonde yoghurt recepten als ontbijt Het ontbijt met yoghurt beginnen is goed, maar dan wel de magere versie. Deze is overigens nauwelijks te onderscheiden van de volle yoghurt, maar breekt vetten in het lichaam sneller af. Dus naast een normaal gezond ontbijt, past het yoghurtontbijt ook prima in een caloriearm en koolhydratenarm dieet.

Algemeen

Ga bij een bakje voor het ontbijt uit van zon 250 tot 400 gram. Meng de yoghurt goed en laat het even staan om de smaak er goed in te krijgen. Nuttig je ontbijt altijd in alle rust, het is een belangrijk moment van de dag (om deze goed te beginnen), met voldoende voedingstoffen voor het lichaam om er de eerste uren goed tegenaan te kunnen.

Naturel of gezoet

De yoghurt naturel nemen is prima, eventueel voorzien van wat magere aardbeienjam of wat echte honing. Dit haalt het zure er wat af en maakt het geheel iets zoeter. Beperk de toevoeging tot een minimum, want anders valt de volle yoghurtsmaak weg.

Volle fruitsmaak

De volle fruitsmaak creëer je door fruitsoorten te combineren die je direct het volle gevoel geven. De banaan is daar een voorbeeld van. Maak dunne plakjes en meng deze door de yoghurt. Lepel 2 rijpe groene kiwis leeg en meng deze ook door de yoghurt. Druppel er wat vers sinaasappelsap doorheen en je hebt een volle fruitsmaak. Om de smaak wat frisser te krijgen kunnen er nog wat stukjes verse peer bij.

Exclusieve fruitsmaak

Hoewel alles zon beetje gecombineerd kan worden met yoghurt zijn de exclusieve vruchten ook heerlijk. Denk hierbij aan de passievruchten gecombineerd met zwarte bessen en enkele uglis. Meng de vruchten goed door de yoghurt en strooi wel wat pure chocoladeschaafsel overheen. Ook prima te doen aan toetje bij het avondeten.

Appeltjes met yoghurt

Yoghurt met stukjes verschillende soorten appel en een kaneelstokje voor wat extra smaak. Maak de verschillende appels (ook de zure granny) schoon en verdeel ze in kleine stukjes. Meng het goed en laat het even staan om de smaak goed te krijgen. Voeg er desgewenst nog wat witte druiven bij.

Rode vruchten

Een grote bak met yoghurt die vol zit met rode vruchten ziet er niet alleen feestelijk uit, maar de smaak gecombineerd is erg goed. Combineer rode bosbessen met frambozen, wat kersen, bramen en aardbeien. Strooi er desgewenst wat amandelschaafsel overheen.

Een goed ontbijt is belangrijk

Goed ontbijten is altijd belangrijk, belangrijker nog dan de lunch (als je toch maar 2 maaltijden per dag eet). Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en hoewel de vloeibare yoghurt anders lijkt, is deze erg voedzaam en heerlijk gecombineerd met vers fruit. Die broodmaaltijd kan altijd in de middag nog en wil je er toch iets in de vorm van brood bij, neem dan een sneetje roggebrood met honing. Dit combineert prima met yoghurt.

Voor de beeldvorming: volle yoghurt is per 250 gram zon 150 calorieën, halfvolle 125 calorieën en de magere variant is slechts 80 calorieën. Voor wat betreft het veel voorkomend fruit geldt: de appel voor zon 60 calorieën, de banaan voor 90 calorieën, een trosje druiven voor 80 calorieën en een schaaltje kersen is 100 calorieën. De passievrucht zit onder de 10 calorieën en is erg mager.

Alles bij elkaar kan je dus een maaltijd nuttigen die onder de 300 calorieën blijft en welke uitermate gezond en een gezond begin van de dag vormt. Het klaarmaken vergt niet meer tijd dan een normale boterham smeren en beleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koolhydraatarm ontbijtenTijdens een koolhydraatarm dieet worden de koolhydraten zoveel mogelijk uit het voedingspatroon geschrapt. Koolhydraten…
Gezond ontbijtenGezond ontbijtenHet ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag. Het geeft energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in…
Een fris fruitontbijtEen fris fruitontbijtOok in de warmere maanden is het belangrijk om goed te eten, maar het kan allemaal wel wat luchtiger. Zo is fruit in com…
Dieet: Snel afvallen met het koolhydraatarm dieetDieet: Snel afvallen met het koolhydraatarm dieetDe trend van tegenwoordig. Het koolhydraatarm dieet. Een ideaal dieet voor mensen die het altijd moeilijk hebben gevonde…
Wat eten fotomodellen als ontbijt?Heb je je ooit afgevraagd wat fotomodellen als ontbijt eten? Houden ze het bij fruit en yoghurt? Of nuttigen ze ook calo…

Reageer op het artikel "Lekkere en gezonde yoghurt recepten als ontbijt"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-03-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!