InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De lichte maaltijdsalades voor de warme maanden

De lichte maaltijdsalades voor de warme maanden

De lichte maaltijdsalades voor de warme maanden In de zomermaanden eet je over het algemeen iets lichter dan de bekende winterkost. Daarnaast is het sowieso wel aardig dat je wat lichter eet, omdat er ook vaak later gegeten wordt, nog even lekker genieten van de zon op een late namiddag of vroege avond. Immers met een volle maag gaan slapen is niet goed en niet prettig. De bekende maaltijdsalade is ideaal om snel een gezonde en lekkere maaltijd klaar te maken. Enkele voorbeelden.

Salade met tonijn

Ingrediënten

  • 2 blikjes tonijn op waterbasis
  • 400 gram gemengde salade
  • 10 sherrytomaatjes
  • halve komkommer
  • 3 hardgekookte eieren
  • halve groene paprika
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 2 eetlepels kappertjes
  • peper en zout
  • 15 cocktailuitjes
  • cayennepeper
  • naturel dressing (niet op oliebasis)

Bereiding

Kook de eieren hard en maak tegelijkertijd de salade aan. Pak een grote bak en voeg de salade hierin. Maak zonodig wat kleiner en doe er blokjes komkommer, gehalveerde sherrytomaatjes, kappertjes, cocktailuitjes en een kleingemaakte paprika in. Meng het goed en voeg de dressing naar smaak toe (het moet niet te nat worden). Doe dan de uitgelekte tonijn erbij en meng de salade goed.
Prak de afgekoelde hardgekookte eieren en doe de tomatenpuree erbij en wat peper en zout naar smaak. Meng het goed en leg wat dotjes van het mengsel op de salade. Eventueel nog wat cayennepeper over de dotjes met ei strooien en serveren.

Salade met garnalen en volkorenpasta

Ingrediënten

  • 200 gram verse Hollandse garnalen
  • 250 gram gemengde salade
  • 100 gram volkorenpasta
  • 2 eetlepels Hüttenkäse
  • handje gehakte basilicum
  • rood pepertje
  • 5 lente-uitjes
  • licht gekruide dressing (op oliebasis)

Bereiding

Kook de pasta beetgaar en laat deze afkoelen. Tegelijkertijd de salade aanmaken met gesnipperde lente-uitjes, wat basilicum en wat fijngemaakte rode peper (zaadjes uiteraard er eerder uitgehaald). De garnalen kunnen er nu bij en ook de afgekoelde pasta. Dan de dressing naar smaak en goed mengen. Als laatste de Hüttenkäse erbij en dan is het klaar om te serveren.

Aardappelsalade met draadjesvlees

Ingrediënten

  • 200 gram draadjesvlees
  • 250 gram gemengde salade
  • 150 gram aardappelen
  • 3 trostomaten
  • 1 rode ui
  • 1 eetlepel kappertjes
  • 1 eetlepel maïs
  • yoghurt dressing

Bereiding

Bak het draadjesvlees (bij voorkeur) een dag eerder en laat het kleingemaakt afkoelen (zorg dat het uit het vet gehaald is). De aardappelen kunnen gekookt worden en zorg dat ze niet helemaal uiteenvallen, maar dat je er nog partjes van kunt maken. De salade kan nu aangemaakt worden met wat kappertjes, in plakjes gesneden trostomaten, een gesnipperde rode ui en wat maïs. Meng de aardappelen er door met de yoghurtdressing en als laatste het draadjesvlees toevoegen. Gereed om te serveren..

Tot slot

In de maaltijdsalades zitten voldoende vitamines en de koolhydraten zijn toereikend. Maar een stukje geroosterd volkorenbrood mag er wel bij geserveerd worden. Een droge witte wijn bij de vis of bij het draadjesvlees een frisse rode wijn en de maaltijd is af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De lichte maaltijdsalades voor de warme maanden"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-03-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!