InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Desserten met citrusvruchten: het hele jaar door vitaminen

Desserten met citrusvruchten: het hele jaar door vitaminen

Desserten met citrusvruchten: het hele jaar door vitaminen Een heerlijk zoet-zuur nagerechtje, dat bovendien nog boordevol vitaminen zit, lekker fris is en goed voor de vertering, wat wil een mens nog meer om een lekkere maaltijd mee af te sluiten? Dus haal de citroenen, limoenen, sinaasappelen, mandarijnen, clementines en pompelmoezen maar in huis en begin met het maken van deze lekkere dessertjes: chocolade-ijs met clementinesaus, sinaasappelparfait met speculoos, schuimomelet met sinaasappel of nog tiramisu met mandarijnpartjes. Bijkomend voordeel: citrusvruchten zijn het hele jaar door verkrijgbaar.

Citrusvruchten

Citrusvruchten zijn het hele jaar door verkrijgbaar en een bron van vitaminen. Vooral in de winter is het goed om ze zoveel mogelijk op het menu te zetten. Onderstaande desserten kunnen helpen om wat afwisseling in het menu te brengen. Sla dus alvast maar een voorraad sinaasappelen, limoenen, citroenen, mandarijnen, clementines en pompelmoezen in!

Chocolade-ijs met clementinesaus

Ingrediënten

  • 12 clementines
  • 150 gr poedersuiker
  • 20 cl water
  • 1 doos chocolade-ijs
  • verse muntblaadjes
  • 20 gr pure chocolade

Bereiding

Pel de clementines. Hak 10 à 15 muntblaadjes fijn. Snijd de clementines in kleine stukjes. Vang het sap op in een bekertje. Warm suiker, water en sap op in een kookpan, laat koken tot het geheel stroperig wordt. Voeg de stukjes clementine en munt toe. Laat eventjes pruttelen. Giet de saus in een kom of kannetje, laat afkoelen en zet in de koelkast. Wanneer het tijd is voor het dessert, schep je het ijs in een coupe en overgiet je het met de saus. Bestrooi met fijngehakte munt. Werk af met geraspte pure chocolade.

Sinaasappelparfait met speculoos

Ingrediënten

  • 3 eieren
  • 50 gr suiker
  • 1 onbehandelde sinaasappel
  • 2 el cointreau
  • een snuifje zout
  • 2 dl room
  • 1 el bloemsuiker
  • 4 speculaasjes
  • 1 el kandijsuiker

Bereiding

Scheid 3 eieren en klop de dooiers met 50 gr suiker wit-schuimig. Voeg er de geraspte schil van 1 onbehandelde sinaasappel bij en 2 el cointreau. Klop het eiwit stijf met 1 el suiker en een snuifje zout. Klop 2 dl room stijf met 1 el bloemsuiker. Spatel eerst de room en dan het eiwit door het dooiermengsel. Verdeel de massa over schaaltjes en zet ze minstens 4 uur in de diepvriezer. Verkruimel 4 speculaasjes met de deegroller en vermeng met 1 el kandijsuiker. Haal de parfaits een kwartier voor het serveren uit de vriezer. Bestrooi net voor het serveren met speculaas.

Schuimomelet met sinaasappel

Ingrediënten

  • 30 gr boter
  • 1 sinaasappel
  • 5 eieren
  • 6 el basterdsuiker
  • 1 el rode porto
  • 3 citroensapdruppels

Bereiding

Verwarm de oven voor op stand 7 à 8 (220°C). Beboter een ovenschaal van 22 cm diameter. Rasp de schil van de sinaasappel met een fijne rasp. Schil de sinaasappel tot op het vruchtvlees (zo is al het wit weg), snij in 4 mooie schijven en daarna in driehoekjes. Verwijder de pitten. Scheid de eiwitten van de dooiers. Klop de dooiers et 4 el suiker en de geraspte sinaasappelschil op tot een bleke massa en meng er de porto onder. Klop eiwitten en citroensap op tot een stevig schuim. Meng 1/3 van het eiwit onder de dooiers en daarna, beetje bij beetje, de rest van het eiwit. Giet in een schaal en strijk het mengsel glad. Bestrooi met de rest van de suiker, maak op verschillende plaatsen een inkerving in het mengsel, strooi er de stukjes sinaasappel over en laat 10 minuten opzwellen in een warme oven. Dien onmiddellijk op.

Tiramisu met mandarijnpartjes

Ingrediënten

  • 1 pot mascarpone
  • 6 eieren
  • 1 snuifje zout
  • 1 glaasje Mandarine Napoléon
  • 2 pakken biscuits à la cuillère/ champagnekoekjes
  • 30 gr basterdsuiker
  • 2 dozen mandarijnpartjes
  • 20 gr pure chocolade

Bereiding

Scheid de eiwitten van de dooiers. Doe de dooiers samen met de mascarpone en de basterdsuiker in een kom. Goed roeren tot je een glad mengsel bekomt. Klop de eiwitten en het snuifje zout op tot het eiwit stijf staat. Meng het opgeklopte eiwit voorzichtig door het mascarpone-mengsel. Snijdt de mandarijnenpartjes in kleine stukjes. Maak een mengsel van het sap van de mandarijntjes en de Mandarine Napoléon. Neem de champagnekoekjes en doop ze één voor één in het mengsel. Leg ze vervolgens in een platte ovenschaal, naast elkaar totdat heel de bodem van de ovenschaal bedekt is. Doe er daarna een laag mascarpone-eiermengsel over. Daarna een laag mandarijnenstukjes. Doop daarna terug champagnekoekjes in het Mandarine Napoléonmengsel en leg zo een tweede laag koekjes in de schaal. Bestrooi met mandarijnstukjes en beëindig met een laag mascarponemengsel. Rasp de pure chocolade in kleine stukjes en strooi dit als versiering op de laag mascarpone. Is er een speciale gelegenheid, dan kan je de chocolade in een bepaalde vorm strooien, al of niet met een speciale mal (kerstboom, beer, paasklok). Laat minstens 12 uur opstijven in de koelkast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Desserten met citrusvruchten: het hele jaar door vitaminen"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 19-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Zomer
Schrijf mee!