InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Het verhaal achter tiramisu

Het verhaal achter tiramisu

Tiramisu is een uiterst populair dessert, afkomstig uit Italië. Karakteristieke ingrediënten van dit dessert zijn mascarpone, zabaglione, espresso, savoiardi-biscuits en Marsalawijn. Waarschijnlijk is de tiramisu in Treviso (een stadje bij Venetië) ontstaan uit de zuppa Inglese uit Siena. Hoe is dit gebeurd? Wat is precies het verhaal achter tiramisu? Tiramisu is een gerecht met twee lagen. De onderste laag bestaat uit savoiardi-biscuits, welke zijn verzadigd met espresso en daarna zijn besprenkeld (volgens de Italianen zelf: ‘gekust’) met een sterke drank: meestal Marsalawijn. De bovenste laag bestaat uit een mengsel van mascarpone en zabaglione. Mascarpone is een frisse kaassoort op basis van lichte room. Zabaglione is een combinatie van eidooiers, suiker en Marsalawijn. Het gerecht heeft een topping van cacaopoeder.

Er zijn twee plaatsen waar tiramisu kan zijn ontstaan. Sommigen denken dat tiramisu een afgeleide is van het ‘zuppa del duca’ dat in Siena (stadje in Toscane) het levenslicht zag. Dit gerecht was eveneens een nagerecht met laagjes en was zeer populair onder de Engelse inwoners van Italië. Daarom werd het ook wel ‘zuppa Inglese’ genoemd. Dit gerecht zou uiteindelijk de stad Treviso (bij Venetië) hebben bereikt, alwaar na enige creativiteit de tiramisu zou zijn ontstaan. Anderen denken echter dat zuppa del duca en tiramisu niets met elkaar te maken hebben, en dat de tiramisu gewoon in Venetië is ontstaan.

Ook over de rol van dit gerecht in de samenleving bestaat grote twijfel. Tiramisu betekent letterlijk ‘trek mij omhoog’, wat geïnterpreteerd zou kunnen worden als ‘maak me blij’. Er bestaan vijf verhalen over de ontstaansgeschiedenis van tiramisu, waarvan er twee aardig op elkaar lijken. Het eerste verhaal vertelt dat Venetiaanse vrouwen dit gerecht laat in de avond serveerden aan hun echtgenoten. Het zou hen de energie geven om later die nacht hun vrouw te behagen. Het tweede verhaal lijkt hier enigszins op. Tiramisu zou een gerecht zijn dat Venetiaanse prostituees op de late avond bestelden in cafés, als oppeppertje. Het derde verhaal is iets heel anders. Tiramisu zou zijn ontstaan in de vorm van een mengsel van kliekjes koffie en cake! Het vierde verhaal tart de Italiaanse origine van het gerecht. Dit verhaal vertelt dat tiramisu van origine een Grieks gerecht is. Griekse vrouwen zouden het maken voor hun echtgenoot, wanneer zij werden opgeroepen om te vechten in de Eerste Wereldoorlog. De cafeïne in het gerecht zou hen energie en kracht geven om de oorlog te doorstaan. Het laatste verhaal meldt dat het restaurant Le beccherie (te Treviso) de tiramisu heeft gecreëerd. De eigenaren van het restaurant bevestigen dit.
© 2007 - 2019 Frederique, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het verhaal achter tiramisu"

Reactie

Tineke Kanen, 15-05-2008 21:24 #1
Ik zou graag de verhalen achter Tiramisu in zijn geheel hebben. Is er een boek waarin die staan en zo ja: wat is de titel?
Graag reactie, met dank, Tineke

Infoteur: Frederique
Gepubliceerd: 13-05-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 1
Schrijf mee!