InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kerstmenu met in elk gerecht chocolade! Waarom niet!

Kerstmenu met in elk gerecht chocolade! Waarom niet!

Kerstmenu met in elk gerecht chocolade! Waarom niet! Genoeg van de typische kalkoen of lamskroontjes met kerst? Wil je je vrienden eens verrassen met iets anders en toch zeker zijn dat het een succesnummertje wordt? Probeer dan even de volgende recepten waarbij er één rode draad doorheen het geheel zit en dat isÖ chocolade! Het klinkt vreemd want chocolade wordt vaak enkel gebruikt bij het maken van een dessert maar toch is het een heerlijk product om ook in andere gangen te verwerken. Hierbij is de chocolade niet steeds zoet maar zorgt het voor een heerlijke toets in een saus of bij het koken van vis, vlees of kip.

Aperitiefhapje

Chocolade verwerkt in een aperitiefhapje. Onderstaand gerecht bewijst dat het kan. Uiteraard serveer je ook nog andere hapjes tijdens je kerstmaal om wat variatie in het geheel te stoppen.

Ingrediënten

  • 600 gram kippenboutjes(= drumsticks)
  • 4 sjalotten
  • 1 teentje knoflook
  • 75 gr fondant chocolade
  • ½ tl kaneel
  • ½ tl koriander
  • Een snuifje kruidnagelpoeder
  • 3 el olijfolie
  • 390 gr tomatensaus

Hoe ga je te werk?

Snij de sjalotten en de knoflook in heel fijne stukjes. Kruid de kippenboutjes met kaneel, koriander en kruidnagelpoeder. Verwarm de olijfolie in een pan en bak daarin de kippenboutjes bruin. Leg die kippenboutjes nu in een ovenschaal waar je wat boter of olie indoet om aanbakken te voorkomen en laat die 25 minuten gaarstoven.

Breek de chocolade in stukjes en voeg de gesnipperde sjalotten en knoflook toe. Laat dit nu een 5-tal minuten rusten. Neem ondertussen de tomatensaus en voeg dit na die 5 minuten bij de chocolade. Verwarm het geheel nu op een laag vuurtje(!) en blijf constant roeren in de saus tot de chocolade gesmolten is.

Nadat de kip gaar is kan je het geheel serveren! Geniet ervan!

Voorgerecht: Geitenkaasje met honing en witte chocolade

Ingrediënten voor 4 personen

  • 80 gr witte chocolade
  • 100 ml slagroom
  • 125gr zachte geitenkaas
  • 4 el honing
  • 150 gr mascarpone
  • 2 gelatineblaadjes
  • 50 gr rozijnen
  • 200 ml witte port

Hoe ga je te werk?

Week de gelatineblaadjes in warm water.Laat de rozijnen een 2-tal uren weken in een pan met daarin de 200 ml witte port en.
Smelt ondertussen witte chocolade met 2 el slagroom. Doe dit in een warmwaterbad( dit betekent dus je sauspannetje in een kom warm water zetten) zodat je het aanbranden van de chocolade voorkomt. Roer doorheen het bekomen mengsel de geitenkaas en 2 el honing.Meng nu de mascarpone doorheen het mengsel. Klop de rest van de slagroom wat op tot een wat dikker geheel ( niet stijf kloppen) en meng dit eveneens door het chocolademengsel. Spoel de gelatineblaadjes even met warm water en meng die daarna doorheen het mengsel. Giet nu de bavarois in vormpjes en laat 2 tot 3 uur opstijven in de koelkast.

De saus die hierbij hoort, maak je door de witte port en de rozijnen te koken. Wanneer die voor de helft ingekookt zijn, giet je er 2 el honing bij.

Hoofdgerecht

Het is niet moeilijk om tal van gerechten met kip, kalkoen of lam en chocolade te vinden. Maar waarom niet eens chocolade combineren met vis? Onderstaand gerechtje bewijst dat het kan. Je kan het opdienen met een pasta Ė of rijstschotel.

Ingrediënten voor 4 personen

  • 600 gr scampiís (gepeld en schoongemaakt)
  • 4 el boter
  • 3 el olie
  • 35 cl appelen, geschild, gehakt en zonder klokhuis
  • 100 gr champignons
  • 3 el bloem
  • 35 cl halfvolle room
  • 6 el appelbrandewijn
  • 8 el geraspte, witte chocolade

Hoe ga je te werk?

Bak de scampiís heel even aan in een pan met olie. Leg de scampiís in een met wat olie ingesmeerde ovenschotel om aanbakken te voorkomen. Bedek de schotel met aluminiumfolie en hou ze warm in de oven.

Bak nu de appelen en champignons gedurende 3 minuten. Bestrooi het mengsel met bloem en laat dit alles in de pan 2 minuten koken, weliswaar op laag vuur. Voeg de room en brandewijn toe en laat even sudderen tot je een gladde saus bekomt. Roer de chocolade erdoor en laat nog even doorkoken (ongeveer 1 min.)

Haal de scampiís uit de oven en leg ze op de op te dienen borden (lichtjes voorverwarmde borden), leg de rijst of pasta eveneens op het bord en blus de scampiís met de saus.
Snel opdienen is de boodschap!

Top of the bill: het dessert

Als afsluiter een chocolade kerstgebakje? Waarom niet!

Ingrediënten

  • 250 gr fondant chocolade
  • 125 gr boter ( in stukken gesneden en koud gehouden in de koelkast)
  • 4 eieren
  • 125 gr poedersuiker
  • 75 gr zelfrijzende bloem ( zeef de bloem voor je begint aan dit dessert)
  • 1 snuifje zout

Voor de glazuur:
  • 250 gr fondant chocolade
  • 2 el slagroom
  • 60 gr boter

Hoe ga je te werk?

Breek de chocolade in stukjes en laat die smelten in een warmwaterbad. Meng er daarna de koude stukjes boter door. Wanneer je alles prima hebt uitgevoerd, krijg je nu een glanzend mengsel. Breek de eieren en scheid eigeel van eiwit. Vermeng de 4 eidooiers 1 voor 1 in het glanzende mengsel. Daarna meng je eerst de suiker er doorheen en vervolgens de bloem.Klop de eiwitten stijf met een snuifje zout en spatel het voorzichtig door het deeg.

Giet het deeg in een beboterde en bebloemde langwerpige bakvorm. Bak het deeg gedurende 40 minuten in een voorverwarmde oven van 175°C.

De glazuur voor dit kerstgebak maak je als volgt:
Warm de chocolade in een warmwaterbad. Meng er de room en boter door. Leg het afgekoeld kerstgebak op een rooster en overgiet dit met de glazuur. Zet het kerstgebak op een koele plaats en laat het opstijven.

Lees verder

© 2009 - 2019 Pops, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Chocolade receptenEen lekkere en leuke manier om je vrije dag door te komen? Geen probleem, hier is de oplossing. Het maken van een chocol…
Chocolade, een afrodisiacum?Chocolade, een afrodisiacum?Chocolade heeft al eeuwen de legendarische reputatie een krachtig afrodisiacum te zijn. Maar wat is daar nu allemaal van…
Drie recepten voor chocoladedrankenEen lekkere traktatie voor een koude winteravond of na een lekkere maaltijd. Geniet van je zelfgemaakte: chocolade-eierp…
Heerlijke chocolade drankjes en cocktails met chocoladeHeerlijke chocolade drankjes en cocktails met chocoladeHeerlijke chocoladedrankjes of cocktails met chocolade, wie lust dat niet? Een lekkere beker warme chocolademelk gaat al…
Chocolade CocktailsChocolade brengt in de hersenen een geluksgevoel teweeg. Om die reden zijn heel veel mensen gek op het product. Maar ook…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kerstmenu met in elk gerecht chocolade! Waarom niet!"

Infoteur: Pops
Laatste update: 01-11-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!