InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Chocolade, een afrodisiacum?

Chocolade, een afrodisiacum?

Chocolade, een afrodisiacum? Chocolade heeft al eeuwen de legendarische reputatie een krachtig afrodisiacum te zijn. Maar wat is daar nu allemaal van aan? Wetenschappers hebben al vaak geprobeerd om uit te vissen of chocolade nu echt de romantische passie kan aanwakkeren.

Oud geloof

De Azteken geloofden al dat chocolade liefdebevorderende eigenschappen had. De Azteekse leider Montezuma II zou steeds een extra kopje warme chocolademelk gedronken hebben, alvorens zijn tijd te verdrijven met enkele uitverkoren dames.
De Spanjaarden namen dit geloof van de Azteken over en introduceerden het ook in Europa..

Legende’s met chocolade als liefdesdrank

De reputatie die chocolade heeft als afrodisiacum is dus niet nieuw. Ook in vele legendes komt de mysterieuze kracht van chocolade aan bod.
  • Casanova, waarvan gezegd wordt dat hij de grootste minnaar is aller tijden, zou chocolade gedronken hebben om zijn amoureuze energie op te krikken. Hij verkoos het zogezegd als afrodisiacum boven champagne.
  • Marquis de Sade, een schrijver die zijn naam ontleende aan het woord sadisme, liet chocolade bezorgen door zijn vrouw toen hij in de gevangenis zat. Hij zou ook party’s georganiseerd hebben waar chocolade werd opgediend samen met een soort Spaanse vlieg die ook als afrodisiacum beschouwd werd.
  • Op Sint-Valentijnsdag wordt nog vaak de traditie in stand gehouden om chocolade te geven aan je geliefde. De chocolade zou zo helpen om het hart van je geliefde te veroveren en je gevoelens beantwoord te zien.

Afrodisiacum, enkel in je hoofd?

Onderzoekers hebben ontdekt dat chocolade phenylethylamine bevat. Dit is een chemische stof die ook door het menselijk brein wordt aangemaakt wanneer we emotioneel genot ervaren. Dezelfde stof zou aan de basis liggen van wat we voelen wanneer we verliefd zijn.

Maar deze ontdekkingen betekenen niet dat chocolade ook effectief een afrodisiacum is. De meeste studies tonen aan dat phenylethylamine die afkomstig is uit chocolade zo snel wordt afgebroken door het lichaam dat het zelfs nooit in onze bloedsomloop terecht komt. En zelfs als het niet meteen zou afgebroken worden, wil dat nog niet zeggen dat het effectief een invloed heeft op het brein.

© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Chocolade, een afrodisiacum?"

Infoteur: Evaluna
Laatste update: 19-02-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!