InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De lekkerste belegde broodjes; eenvoudig te maken

De lekkerste belegde broodjes; eenvoudig te maken

De lekkerste belegde broodjes; eenvoudig te maken Belegde broodjes doen het altijd goed; tijdens het ontbijt, voor bij de lunch of als bijgerecht voor de avondmaaltijd. In dit artikel staan drie recepten voor eenvoudig te bereiden belegde broodjes uit de oven. Eet smakelijk! De recepten voor de belegde broodjes zijn makkelijk te maken en zijn geschikt voor 1 of meerdere personen (naar wens beleggen).

Recept 1: Stokbrood uit de oven met brie, chorizo, ananas en champignons

Dit heb je nodig:

  • stokbrood voor in de oven (wit of bruin)
  • brie
  • plakken chorizo (vleesafdeling supermarkt)
  • blikje ananasstukjes
  • champignons (liefst uit blik)
  • boter (halvarine of margarine)

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor. Snijd de stokbrood open en smeer op de onder- en bovenkant een laagje boter. Leg nu op de onderste helft van de stokbrood plakjes chorizo. Boven op de chorizo leg je plakken brie. Op de plakken brie leg je nu de ananasstukjes en de champignons uit blik. Eventueel kun je ook verse champignons gebruiken, maar champignons uit blik smaken heerlijk bij dit broodje. Doe nu het broodje in de oven op zo'n 200 graden en bak het ongeveer 10 minuten. Als het broodje goudbruin is, en de brie gesmolten is, kun je het eten.
Tip: Het beleg op dit broodje valt er makkelijk vanaf in de oven (bv. de champignons). Snijd daarom slechts een kant van het stokbrood open en leg het broodje open in de oven zodat je het beter kunt beleggen.

Recept 2: Italiaanse bol met honing-geitenkaas en walnoten

  • Italiaanse bol(len) voor in de oven
  • geitenkaas met honing (te koop bij bv. AH), of anders geitenkaas en een potje honing
  • boter (halvarine of margarine)
  • walnoten
  • Italiaanse kruiden

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor. Snijd de Italiaande bol open besmeer de onder- en bovenkant van de bol met een laagje boter. Smeer (een dikke laag) geitenkaas met honing op de onderkant van de bol. Wanneer je gewone geitenkaas gebruikt, of plakken geitenkaas dan besprenkel je de geitenkaas daarna met honing uit een potje. Vermaal de walnoten (een stuk of twee per bol) tot kleine stukjes en leg deze bovenop de geitenkaas. Strooi nu nog wat (een klein beetje) Italiaanse kruiden op het geheel. In de oven bakken tot het broodje goudbruin is, en de geitenkaas gesmolten is (ongeveer 10 minuten).

Recept 3: Krokant brood met mozzarella, trostomaatjes en verse basilicum

Dit heb je nodig:

  • Plak(ken) brood, mag evt. aan de oude kant zijn
  • Olijfolie
  • Kleine trostomaatjes
  • Bol mozzarella
  • Verse basilicum

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor. Giet een hoeveelheid olijfolie over het brood heen, eventueel kun je de korsten er vanaf snijden. Doe de kleine trostomaatjes in een ovenschaal en sprenkel er olijfolie overheen. Doe nu het brood en de schaal met trostomaatjes in de oven. Laat het brood knapperig worden en laat de trostomaatjes lekker zacht en gaar worden. Haal het brood en de tomaatjes uit de oven. Snij plakken mozzarella en leg deze op de knapperige broodjes. Haal de trostomaatjes los en leg deze er bovenop. Tenslotte leg je helemaal bovenop de verse basilicum. Een heerlijke combinatie!
Tip: Dit broodje is ook goed te maken voor een feestje. Snijd dan een boterham bv in vieren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De lekkerste belegde broodjes; eenvoudig te maken"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 22-08-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!