InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Lekkere broodjes

Lekkere broodjes

Broodjes serveren is natuurlijk een kwestie van lekkere broodjes klaarmaken, maar ook de wijze van presenteren verhoogd het genot van een broodje eten.

Algemeen

Broodjes

Als je broodjes wil presenteren is kort voor het nuttigen klaarmaken het beste. Hoe verser alle ingrediënten zijn, hoe smakelijker de broodjes zijn.

De kleurstelling van de broodjes en het beleg is ook van belang. Belegde witte broodjes, sandwiches en bruine broodjes. Krentenbollen met een dus laagje roomboter, geroosterd brood overdwars doorgesneden zonder beleg.

De belegde broodjes moeten bij een gezelschap altijd divers zijn. Niet iedere smaak is hetzelfde en daarnaast zijn redelijk “neutrale” broodjes ook gewenst. Een redelijk neutraal broodje is een wit of bruin broodje met kaas en een plakje komkommer. Voor enkele rijker belegde broodjes zie hieronder een aantal voorbeelden.

Wijze van serveren

Maar denk ook aan de schaal waarop je het serveert is belangrijk. Een zakelijke omgeving kent vaak de bekende aluminium schaal belegd met opengevouwen servetten of speciale vormpjes van papier waar de broodjes op gelegd kunnen worden. Nooit direct op de schaal leggen.
Een wat luxere vorm is een zilveren schaal. Geen grote handvatten aan de schaal, maar een mooie ovale schaal waar de broodjes netjes rondom gelegd kunnen worden. Van zilver heb je ook het serveerblad met verschillende niveaus. Het grootste blad onder kan dan belegd worden met broodjes, daarboven de krentenbollen en bovenaan de toast en sandwiches.

De moderne schalen zijn van hard kunststof of strak gelakt hout. Rechte vormen in neutraal wit of harde primaire kleuren.
Er kunnen servetten in gelegd worden, maar de houten versies zijn er een wasbaar gespannen netje vlak boven het serveerblad. Het netje wordt gespannen tussen de opstaande randen van het serveerblad. De netjes zelf te maken of te koop in wit gaas.

Bij de broodjes kan je er voor kiezen alleen nette servetten uit te delen voor het nuttigen van de broodjes of een bordje met mes en vork. Als je met bordjes serveert dan zoveel mogelijk in de stijl houden van de serveerschaal.
Servetten zijn altijd in een neutrale kleur wit of gebroken wit.

Serveer broodjes altijd met koffie, thee en halfvolle melk. Eventueel aangevuld met karnemelk, maar niet noodzakelijk. Zet er altijd wat flesjes water bij voor degene die de lunch wil neutraliseren.
Aangevuld met enkele stukjes fruit als appel, mandarijn of banaan.

Rijk belegde broodjes

Broodje Vis

Vis als tonijn, makreel of garnalen wordt gelegd op een bedje van sla (bijv. rucola) en voeg er een plak tomaat aan toe. De tomaat kaan eventueel vervangen worden door enkele kleine stukjes rode paprika en strooi er dan om het af te maken een klein beetje paprikapoeder overheen.

Broodje Kaas

Ook de kaas op een bedje van sla presenteren. Oude kaas is voor veel mensen te uitgesproken, dus jonge en belegen kaas is toereikend. Brie kan weer wel op een broodje gepresenteerd worden. Hollandse kaas kan met komkommer en tomaat gepresenteerd worden. Radijs of dunne plak rode paprika kan de tomaat eventueel vervangen.

Broodje Ham of rookvlees

Runder rookvlees is iets neutraler dan paarden rookvlees. Serveer rookvlees eventueel met wat sla maar meer niet.
Ham, bij voorkeur schouderham, kan met tomaat en komkommer geserveerd worden. Sla kan, maar voegt weinig toe aan de smaak.

Sandwiches

Sandwiches eens presenteren met salade. Dun uitgesmeerd bijvoorbeeld tonijn met een klein gemaakte champion en een snippertje ui.
Sandwich belegd met volle cheddarkaas of runder rookvlees met wat parmezaanse kaas.

Smakelijke lunch!
Gerelateerde artikelen
Gezonde sandwichesGezonde sandwichesWil je een beetje afvallen dan kun je het beste je tussendoortjes laten staan en de hoofdmaaltijden goed gebruiken. Daar…
Lekkere lunch sandwichesLekkere lunch sandwichesSandwiches zijn altijd handig klaar te maken, is het niet voor de picknick, dan is het prima als namiddag snack bij een…
Recepten vis sandwichesRecepten vis sandwichesSandwiches doen het altijd goed. Het ontbijt, de lunch, een picknick of zomaar tussendoor. Er zijn talloze mogelijkheden…
Denny's, het amerikaanse family restaurantWie wel eens in Amerika is geweest zal zonder twijfel de grote reclameborden van restaurants langs de weg hebben zien st…
Brunchen, wat houdt dat in?Brunchen, wat houdt dat in?Brunchen, een maaltijd die door de Amerikanen is bedacht. Wilt u niet uw ontbijt én niet uw lunch missen, ga dan lekker…

Reageer op het artikel "Lekkere broodjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!