InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Italiaanse broodjes

Italiaanse broodjes

Veel mensen weten inmiddels dat Italianen van eten houden. De Italiaanse keuken is al geheel geïntegreerd in onze samenleven en daardoor ook niet meer weg te denken. Met traditionele Italiaanse ingrediënten kunt u veel doen. Zo ook lunchen. Heerlijke ciabatta broodjes belegd op een Italiaanse manier.

Ingrediënten voor 4 broodjes:

  • 4 ciabatta broodjes
  • 1 bolletje mozzarella
  • 4 plakjes salami
  • 1 tomaat
  • Italiaanse kruiden
  • Parmezaanse kaas

Ingrediënten voor de pesto:

  • Een bosje verse basilicum
  • 1 a 2 teentje(s) knoflook
  • 3 flinke eetlepels pijnboompitten
  • 80 100 gram Parmezaanse kaas
  • 1 el olijfolie

Benodigdheden:

  • Oven
  • Mixer en vijzel

Bereidingswijze broodjes:

  1. Zet de oven op 200 graden en laat de ciabatta broodjes, opgesneden 1 a 2 minuten voorverwarmen. Haal ze uit de oven en laat de oven aanstaan.
  2. Bedek de binnenkanten van de ciabatta broodjes met een flinke laag pesto (dit is naar smaak) en leg op de binnenkant van de onderzijde 1 plakje salami.
  3. Snijd de mozzarella en de tomaat in dunne plakjes en leg een stukje tomaat op de salami, leg daarna 1 of 2 plakjes mozzarella op de tomaat. Mozzarella is ook al voorgesneden te verkrijgen, wanneer u dit verkiest is het lekker om een grote plak over het gehele broodje te leggen.
  4. Leg vervolgens de broodjes opengeklapt in de oven en laat deze vijf tot tien minuten warm worden. De broodjes moeten een bruine kleur krijgen en de kaas moet gesmolten zijn.
  5. Haal de broodjes uit de oven, bestrooi deze met wat Italiaanse kruiden en overgebleven Parmezaanse kaas en klap de broodjes dicht.

Tip: serveer de broodjes met rucola en tomaat

Bereidingswijze pesto

  1. Neem een flinke hand vol basilicum en kneus deze in een vijzel, leg deze in een kom. Kneus de knoflook, snij deze in stukjes en voeg toe aan de basilicum.
  2. Voeg de pijnboompitten en de geraspte Parmezaanse kaas toe, met een eetlepel olijfolie. U kunt hier nog wat spinazie bij doen (maar dit is wat u zelf lekker vindt).
  3. Hak de ingrediënten met een mixer of keukenmachine tot glanzend papje samen en klaar is uw pesto.

Tip: mocht u pesto over hebben, gooi dit dan niet weg. U kunt het binnen enkele dagen nogmaals gebruiken, mits u het afgedekt in de koelkast houdt. De pesto is ook in te vriezen.
© 2012 - 2019 Edwin666, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden: BasilicumBasilicum is een veel gebruikt kruid in met name de Italiaanse keuken. Met de komst van internationale gerechten is het…
Zelf pesto maken: het receptZelf pesto maken: het receptPesto is een heerlijke smaakmaker uit de Italiaanse keuken. Het kan in tal van gerechten gebruikt worden. Tegenwoordig v…
Zevenbladpesto  lekkere saus van onkruid uit eigen tuinZevenbladpesto lekkere saus van onkruid uit eigen tuinZevenblad is een heerlijke groente met een reputatie van onkruid. Het is een woekerende plant, die je tuin aardig vol ka…
De lekkerste belegde broodjes; eenvoudig te makenDe lekkerste belegde broodjes; eenvoudig te makenBelegde broodjes doen het altijd goed; tijdens het ontbijt, voor bij de lunch of als bijgerecht voor de avondmaaltijd. I…
Consumentenbond: de beste pesto komt van de LidlBasilicum, olijfolie (van de eerste persing), pijnboompitten en een of meer Italiaanse kazen vormen de ingrediënten voor…

Reageer op het artikel "Italiaanse broodjes"

Infoteur: Edwin666
Gepubliceerd: 10-04-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!