InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zuivel met vruchten melanges

Zuivel met vruchten melanges

Zuivel met vruchten melanges Yoghurt, kwark of andere zuivelproducten kunnen bij uitstek goed gecombineerd worden met fruit. Uitgaande van de magere varianten welke niets meer onderdoen voor de halfvolle of volle varianten in combinatie met fruit kan een prima start van de ochtend zijn, een tussendoortje in de middag of s avonds na de warme maaltijd. In de voorbeelden is uitgegaan van magere yoghurt of kwark. De eenvoudigste combinaties te maken in enkele minuten - smaken heerlijk. Meer of minder zoet, al naar gelang de smaak. Per portie spreken we over nog geen 200 calorieën. Alle recepten zijn aan te vullen met een toefje slagroom, een eetlepel uit de spuitbus is 22 calorieën en geklopt met suiker is dit dan 35 calorieën, geserveerd met een chocoladekoek wil nog eens zo'n 80 tot 90 calorieën zeggen. Enkele eenvoudige voorbeelden.

Banaan met bramen

Ingrediënten

  • 6 bramen
  • halve banaan
  • schaaltje magere yoghurt
  • blaadje mint

Bereiding

Zet alvast een schaalt yoghurt klaar en dompel er een blaadje mint in. Laat dit zo een tijdje staan. In de tussentijd kunnen de bramen schoon gemaakt worden en de banaan in plakken gesneden worden. Voeg alles samen en zet het nog zon 10 minuten in de koeling.

Aardbeien met druiven

Ingrediënten

  • 15 flinke aardbeien
  • limoensap
  • schaaltje magere kwark

Bereiding

Maak de aardbeien schoon en leg er zon 7 klaar, de rest pureren en doe er enkele druppels limoensap bij. Voeg nu de gepureerde aardbeien bij de kwark en meng het goed. Er zal een stevig roze kwark ontstaan en maak dit af door de 7 aardbeien rechtop in de kwark te zetten. Eventueel met rozetje er nog aan.

Bessen met Banaan

Ingrediënten

  • 5 trosjes bessen
  • 1 banaan
  • 1 sinaasappel
  • schaaltje magere yoghurt
  • poedersuiker

Bereiding

Maak de bessen schoon en pel de sinaasappel. De sinaasappel kan in de gebruikelijke partjes worden verdeeld en daarna halveren. De banaan in lange schuine schijven snijden. Serveer de yoghurt in een groot bord met ietwat opstaande rand en laat de banaan en sinaasappel er in verdwijnen. De bessen van zon 2 trosjes er overheen strooien en de rest pureren. Als al het fruit in en op de yoghurt zit kan het gepureerde er voorzichtig overheen gegoten worden en maak het af met wat poedersuiker.

Fruit divers

Ingrediënten

  • 6 aardbeien
  • 1 trosje bessen
  • 1 mandarijn
  • 1 kleine banaan
  • 1 kleine peer
  • 1 kleine ietwat zure appel
  • magere kwark

Bereiding

Maak alle vruchten schoon, verdeel ze en maak er een stevig mengsel van. Daarna de kwark er voorzichtig overheen gieten en een half uur in de vriezer zetten, daarna serveren. De smaak trekt er meer in en smaakt heerlijk bij warm weer. Serveer het eventueel met een chocoladekoek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuivel met vruchten melanges"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-07-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Magere maaltijden
Schrijf mee!