InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten voor taart volgens methode Montignac

Recepten voor taart volgens methode Montignac

Als volger van de methode Montignac is het soms lastig om een recept te vinden voor een geschikte taart. Na veel uitproberen en verbeteren zijn de appelkruimeltaart en kwarktaart geslaagd te noemen. Dus ook als je de methode Montignac volgt kun je af en toe zonder schuldgevoel een lekker stukje taart eten. Voor de mensen met een koemelkallergie is er een aangepast recept voor de kwarktaart. De appelkruimeltaart is sowieso geschikt. Veel plezier bij de bereiding!

Kwarktaart (koolhydraatmaaltijd)

Ingrediënten:

Voor de bodem:
  • 100 gram volkoren tarwemeel/speltemeel
  • 45 gram fructose
  • 10 gram bakpoeder
  • 1,5-2 dl melk
Voor de kwarkvulling
  • 500 gram magere kwark
  • half potje aardbeien- of frambozenjam (zonder suiker uiteraard)
  • 250 gram verse (of diepvries) aardbeien
  • 5 blaadjes gelatine (of agar agar)
  • 2 eetlepels fructose

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de ingrediënten voor de bodem tot een kruimeldeeg (melk toevoegen tot het kruimelig genoeg is) en bekleed een (niet te grote) springvorm met bakpapier. Verdeel het kruimeldeeg gelijkmatig over de bodem van de springvorm en bak deze in zo’n 10 tot 15 minuten goudbruin. Laat afkoelen. Laat de blaadjes gelatine weken in koud water. Giet de jam in een schaaltje en laat in de magnetron heet worden zonder te koken, zodat de jam weer vloeibaar wordt. Knijp het water uit de gelatineblaadjes en los ze op in de jam en voeg de fructose toe. Meng het jammengsel goed door de kwark. Giet dit kwarkmengsel als de bodem is afgekoeld in de springvorm. Maak de aardbeien schoon en snij ze in plakjes of doormidden en decoreer hiermee de kwarktaart. Laat vervolgens de taart opstijven in de koelkast.

Kwarktaart - koemelkvrij

Ingrediënten:

Voor de bodem:
  • 100 gram volkoren tarwemeel/speltmeel
  • 45 gram fructose
  • 10 gram bakpoeder
  • 1,5-2 dl havermelk/rijstemelk
Voor de vulling:
  • 500 gram provamel soja dessert vanille
  • 250 gram verse (of diepvries) aardbeien
  • 5 blaadjes gelatine (of agar agar)
  • naar smaak eventueel nog wat frucotse toevoegen

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng de ingrediënten voor de bodem tot een kruimeldeeg (melk toevoegen tot het kruimelig genoeg is) en bekleed een (niet te grote) springvorm met bakpapier. Verdeel het kruimeldeeg gelijkmatig over de bodem van de springvorm en bak deze in zo’n 10 tot 15 minuten goudbruin. Laat afkoelen. Laat de blaadjes gelatine weken in koud water. Giet de jam in een schaaltje en laat in de magnetron heet worden zonder te koken, zodat de jam weer vloeibaar wordt. Knijp het water uit de gelatineblaadjes en los ze op in de jam en voeg eventueel wat fructose toe. Meng het jammengsel goed door de sojavla. Giet dit mengsel als de bodem is afgekoeld in de springvorm. Maak de aardbeien schoon en snij ze in plakjes of doormidden en decoreer hiermee de taart. Laat vervolgens de taart opstijven in de koelkast.

Appelkruimeltaart (koolhydraatmaaltijd)

Ingrediënten:

  • 200 gram volkoren meel
  • 1 eetlepel bakpoeder/wijnsteenpoeder
  • 2 eetlepels fructose
  • 1,5 eetlepel kaneel
  • 1 dl appeldiksap
  • 1 scheut spa rood
  • klein handje rozijnen
  • 2 grote goudrenetten

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 150 graden en bekleed een springvorm met bakpapier. Schil de goudrenetten en snij de appels daarna in kleine stukjes. Meng de rozijnen, 1 eetlepel fructose, een halve eetlepel kaneel, het appeldiksap en de spa rood erdoor en zet dit even weg. Meng in een beslagkom volkoren meel, bakpoeder, rest van de kaneel en 1 eetlepel fructose door elkaar. Laat de appelstukjes uitlekken en vang het vocht op. Giet het vocht bij het meelmengsel en kneed dit tot een kruimelig deeg. Dan de appels/rozijnen erbij en voorzichtig door elkaar mengen. Doe dit mengsel in de springvorm en zet dan zo’n 40 minuten in de oven. Ook de volgende dag lekker als ontbijt!

Notenmuffins (vetmaaltijd)

Ingrediënten:

  • 175 gram gemengde noten
  • 50 gram (room-/soja)boter
  • 15 gram bakpoeder/wijnsteenpoeder
  • 4 eieren
  • scheutje (slag-/soja)room
  • 55 gram fructose
  • mespunt zout
  • sap van een halve citroen
  • papieren muffinvormpjes

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 160 graden. Vermaal de noten in de keukenmachine of met de staafmixer met hakmes tot een korrelig ‘meel’. Mix in een beslagkom de boter met de fructose tot een schuimig geheel en voeg dan 1 voor 1 de eieren toe en mix dit nog even goed door. Voeg dan het zout, de slagroom, en het citroensap toe en beetje bij beetje het notenmeel. Mix het geheel nog even goed door. Vul de cakevormpjes met het beslag en zet de muffins zo’n 20 minuten in de oven. Prik met een satéprikker in het midden van de muffins. Als deze er schoon weer uitkomt zijn de muffins goed.Variatietip:Voeg als laatste 70 gram zeer fijngehakte pure chocola (min. 72% cacao) toe aan het beslag.
© 2009 - 2019 Humanvalue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Recepten voor taart volgens methode Montignac"

Infoteur: Humanvalue
Gepubliceerd: 20-07-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!