InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Lekkere hapjes voor de gezellige avonduren

Lekkere hapjes voor de gezellige avonduren

Lekkere hapjes voor de gezellige avonduren We willen s avonds bij de borrel niet alleen meer de bekende chips of noten en laten we wel zijn, alleen maar komkommerschijven eten of sherrytomaatjes gaat ook vervelen. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden hoe het anders kan en qua tijd kost het niet veel. Zorg dat je wat verschillende ingrediënten in huis hebt en je kunt altijd een lekker hapje voor bij de borrel serveren. Enkele uiteenlopende voorbeelden.

Gevulde paprika

Ingrediënten

  • 300 gram rundergehakt
  • 2 paprika’s / 1 rood en 1 groen (formaat: groot)
  • 100 gram feta (eventueel light)
  • enkele plakjes mager spek
  • enkele zwarte olijven
  • olijfolie
  • gehaktkruiden
  • peper en zout

Bereiding

Snij de paprika’s in de lengte door en maak ze schoon (zaadlijsten, zaadjes en los vruchtvlees moet er uit). Druppel er voorzichtig wat olijfolie in (eventueel met een kwastje de binnenkanten insmeren).
Intussen kan het rundergehakt, de feta en de gehalveerde olijven gemengd worden in een aparte kom en voeg ook de kruiden erbij. Als het goed gemengd is de paprika’s vullen en leg er het spek op.
Het geheel kan zo’n 30 minuten op 200 graden in de oven.

Gebakken banaan

Ingrediënten

  • 3 bak bananen
  • 3 eieren
  • halfvolle melk
  • suiker (voorkeur: bruine suiker of anders poedersuiker)
  • meel
  • frituurolie

Bereiding

De bananen pellen en in grote stukken snijden, daarna in een kom doen en de eieren, een handje meer en de melk toevoegen. Het geheel moet goed te kneden zijn en als de frituurolie op temperatuur is (180 graden) kunnen er balletjes van gekneed worden en in de olie gelegd worden. Als de balletjes gaan drijven zijn ze goed.
Leg wat keukenrol op klaar en leg daar de balletjes op om de overtollige olie eraf te laten lopen. Strooi de suiker er als laatste overheen voordat ze geserveerd worden.

Gebakken tomaat

Ingrediënten

  • tomaten (middelgroot)
  • teentje knoflook
  • oregano
  • verse peper
  • pittige strooikaas

Bereiding

Maak de tomaten schoon en halveer ze. Zet deze in een ovenschaal. Strooi er wat fijngemaakte knoflook, oregano, peper en als laatste wat pittige strooikaas overheen. Bak ze zo’n 10 tot 15 minuten op 200 graden. Klaas om te serveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lekkere hapjes voor de gezellige avonduren"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-07-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Snacks
Schrijf mee!