InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Griekse gerechten

Griekse gerechten

Griekse gerechten De Griekse keuken is al jaren populair in Nederland en blijft terrein winnen. Wat maakt de Griekse keuken nu zo populair. De lekkere frisse salades of het overdadige vlees? Voor ieder wat wils in de Griekse keuken.

Gehaktballetjes met feta

Ingrediënten

  • 500 gram rundergehakt
  • 1 rode ui
  • 150 gram feta
  • 1 teentje knoflook
  • 1 ei
  • olijfolie
  • bloem
  • peper en zout

Bereiding

Pel en snipper de ui en fruit de uisnippers in olijfolie. Laat de ui vervolgens afkoelen en meng ze door het gehakt. Voeg ei, bloem, peper en zout en het uitgeperste teentje knoflook toe en meng alles goed. Verdeel nu de fetakaas in 4 gelijke delen en wikkel om elk stuk feta een even groot deel van het aangemaakte gehakt. Pak de feta goed in met het gehakt.
Leg de gevulde gehaktballen ruim 1 uur in de koeling. Bestuif de gehaktballen rondom met wat bloem en bak ze in olijfolie in zon 30 minuten gaar en bruin. Serveer ze met een bolletje rijst.

Souvlaki

Ingredienten

  • 500 gram varkensfilet
  • 1 teentje knoflook
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 theelepel majoraan
  • 1/2 citroen (sap)
  • peper en zout

Bereiding

Snij het vlees in dunne plakken van zon 1/2 cm en vervolgens de plakken door midden delen. Het vlees aan 10 kleine metalen pennen rijgen. Het vlees met een mengsel van uitgeperste knoflook, majoraan, olijfolie en citroensap goed bestrijken. Giet het restant erbij en laat het zon 2,5 uur in de koeling staan.
Voor het de grill op gaat nogmaals met olijfolie bestrijken en zon 8 tot 10 minuten op de barbecue laten liggen. Als de pennen klaar zijn desgewenst met nog wat peper en zout bestrooien.

Spread met feta

Ingrediënten

  • 50 gram fetakaas
  • 2 teentjes knoflook
  • 1/2 rode paprika
  • 1/2 gele paprika
  • peterselie
  • 100 gram roomboter

Bereiding

Prak de fetakaas goed tot deze fijn is. Snipper de rode en gele paprika in zeer kleine stukjes, pers de knoflookteentjes en knip de peterselie klein. Mix dit alles goed met de fijngemaakte feta en roer door de zachte roomboter. Serveer op donderbruin brood of zet als bijgerecht bij de barbecue.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Griekse gerechten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!