InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Muffins, redders in nood

Muffins, redders in nood

Muffins, redders in nood Muffins. Je hebt ze in allerlei soorten en maten. En het is een heel simpel recept, het muffin recept. Je hebt er geen dure machines voor nodig, je hoeft je geen lamme armen te roeren bij gebrek aan een mixer, en de meest voorkomende fout is dat je te lang roert, waardoor je de "kracht" uit het bakpoeder slaat. Ook is de muffin ondergewaardeerd. Muffins worden gezien als lekkere dik makers, en maar zelden als redder in nood. De muffin. Een vorstelijk broodje.

Het basisrecept :

  • 250 gr. meel
  • 10 gr. bakpoeder
  • 125 gr. suiker
  • 1 ei
  • 250 ml melk
  • 75 gr. boter ( gesmolten)

Weeg alle ingredienten af, en zet ze klaar op het aanrecht.

Verwarm de oven voor. Als de oven warm is, dan doe je de droge ingrediënten bij de droge ingrediënten, de natte bij de natte, en daarna doe je de natte ingrediënten bij de droge. Dan roer snel met een lepel de ingrediënten door elkaar. Doe deze massa in de muffin vormpjes, en bak ze af. Dit doe je voor ongeveer 20 tot 30 minuten, op 200 graden.

En toen.. onverwachts visite. Geen koekje meer in huis. Alleen nog 2 sinaasappels en 1 citroen in de vensterbank . In het kastje achter het broodbeleg vind je ook nog reep chocolade. Zucht. Gefrustreerd trek je de koelkast open, waar je nog een half doosje aardbeien ziet staan, en een restje aardbeiendrinkyoghurt. Naast de aardbeien ligt ook nog mager gerookt spek, een een stukje oude kaas. De uien liggen in de groente lade bij de paprika. Nu kun je al de volgende muffins maken :

Sinaasappelmuffins.

  • 250 gr. meel
  • 15 gr. bakpoeder
  • 125 gr. suiker
  • 1 ei
  • 250 ml melk
  • 75 gr. boter ( gesmolten)
  • 2 sinaasappels

Was de sinaasappels goed, en haal met een rasp de buitenkant van de sinaasappelschil af(de sinaasappelzest). Alleen het oranje, niet het witte. Het witte is bitter. Zet de sinaasappelzest aan de kant. Snij de sinaasappel door midden, en pers ze uit. Bewaar het sap.

  • Weeg de droge ingrediënten af, en doe ze in een schaal.
  • Meet hoeveel sinaasappelsap je hebt, en vul het totaal aan met melk totdat je 250 ml liter hebt.
  • Doe de sinaasappelzest bij in de melk.
  • Als de oven warm is, dan doe je de droge ingrediënten bij de droge ingrediënten, de natte bij de natte, en daarna doe je de natte ingrediënten bij de droge.
  • Dan roer snel met een lepel de ingrediënten door elkaar. Doe deze massa in de muffin vormpjes, en bak ze af. Dit doe je voor ongeveer 20 tot 30 minuten, op 200 graden.

Sinaasappel chocolade muffins :

Zoals Sinaasappel muffins. Extra toevoeging is een reep (bittere) chocola, die je toevallig nog had liggen. Snij/hak/rasp deze in kleine stukjes, en doe dit bij de droge ingrediënten. Let op! niet meer dan 200 gr. extra's toevoegen. Doe je er veel chocolade bij, voeg dan ook wat extra bakpoeder bij.

Citroen chocolade muffins :

Zoals Sinaasappel muffins, maar dan met citroenen/lemoenen ipv sinaasappel.

Aardbeien kwark muffins.

Vervang de melk door de aardbeiendrinkyoghurt, en was en snij de aardbeien. Doe de aardbeien bij de natte ingrediënten. Daarna het recept volgen. voeg 5gr. extra bakpoeder toe

Spek-uien muffins :

Snij de ui fijn, en fruit de uien tegelijkertijd met de spekjes. Voeg deze bij de natte ingrediënten. Voeg in plaats van 125 gr. suiker, 50 gr suiker toe. Gebruik 1 theelepel (5 gr.) extra bakpoeder. Voeg in plaats van 75 gr. margarine/olie 25 gr. margarine of olie toe. Proef de natte massa, en voeg indien nodig nog een klein beetje peper toe.

Paprika-uien-kaas muffins :

Snij de ui fijn en paprika fijn, en fruit de uien tegelijkertijd met de paprika. Voeg deze bij de natte ingrediënten. Voeg in plaats van 125 gr. suiker, 50 gr suiker toe. Gebruik 1 theelepel (5 gr.) extra bakpoeder. Voeg in plaats van 75 gr. margarine/olie 25 gr. margarine of olie toe. Proef de natte massa, en voeg indien nodig nog een klein beetje peper toe.

De hoeveelheden voor deze recepten zijn voldoende voor 9 grote muffins, of 18 kleine muffins.
© 2009 - 2019 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cupcakes en muffins, het verschilZe hebben de harten gestolen van talloze mensen: die lieflijke cupcakes met hun heerlijke topping en de mooie muffins me…
Alles over muffinsAlles over muffinsDe Engelsen doen ons graag geloven dat zij de muffin hebben uitgevonden. Maar het cakeje dat ook wel een broodje wordt g…
High tea: zoete lekkernijen om zelf te makenEen luxe high tea bestaat uit een tafel vol hartige en zoete lekkernijen. De zoete hapjes zijn eenvoudig zelf te maken.…
Recepten met MaltesersBen jij ook zo gek op Maltesers? Je kunt met Maltsers een aantal lekkere recepten maken, zoals een chocolademelk, een ca…
Recepten met tamme kastanjesRecepten met tamme kastanjesKastanjes rapen op een mooie zonnige herfstdag. En daarna lekker knutselen met de kinderen. Maar er kan nog meer met kas…

Reageer op het artikel "Muffins, redders in nood"

Infoteur: Sysnet
Laatste update: 27-06-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!