InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Cupcakes en muffins, het verschil

Cupcakes en muffins, het verschil

Ze hebben de harten gestolen van talloze mensen: die lieflijke cupcakes met hun heerlijke topping en de mooie muffins met hun prachtige paddenstoel-vorm. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze 2 lekkernijen? En hoe kun je ze zelf maken? Lees hier het antwoord en meer! Iedereen kent ze wel: Die kleine cakejes die er zo schattig uitzien door hun lieflijke stralende topping en versiering. U kunt ze zelf maken, maar u kunt ze ook bestellen bij een bedrijf dat ze met liefde maakt. En dan zijn er ook nog muffins: Ze zien eruit als cupcakes maar iets minder verfijnd en meestal zonder topping. Muffins zijn ook niet vaak versierd, maar in het lekkere cakeje met broodachtige structuur zelf zit vaak wel een extraatje: stukjes chocola of rozijntjes bijvoorbeeld.

Geschiedenis cupcakes

Een cupecakeje is een klein gebakje dat meestal in een klein papieren bakje zit. Het eerste cupcake-recept komt van 1828 en is door Eliza Leslie in haar kookboek geplaatst. Bij een Engels deftig theekransje was het rond 1828 gebruikelijk om, naast een kopje thee, een cakeje te serveren in de vorm van een theekopje. De cupcakes hebben hun naam te danken aan het feit dat de eerste varianten werden gebakken in een kopje. Het is gebruikelijk dat een cupcakeje een topping krijgt.

Geschiedenis muffins

Ook een muffin is een klein gebakje dat in een papieren bakje zit. Het gebakje wordt ook wel 'broodje' genoemd door de broodachtige structuur. Maar waar komt de muffin vandaan? Dit is een onderwerp waar nogal wat over gediscussieerd is. Het broodachtige cakeje komt eigenlijk uit de VS, maar de Engelsen zeggen dat zij de uitvinders zijn van de muffins.

Dat komt zo: Samuel Thomas (een Engelse bakker) leefde in Amerika. Hij zou een cakerecept van zijn moeder hebben gekregen dat hij heeft gebruikt voor het maken van de muffins. Het gaat hier dus om een Engels recept dat is uitgevoerd in Amerika.

Verschil tussen cupcake en muffin

Vorm

Er zijn een paar belangrijke verschillen tussen de cupcake en de muffin. Om te beginnen: de vorm!
Een cupcake is een klein cakeje, het is dan ook de bedoeling dat het cakeje rijst tot aan het randje van het papieren bakje en niet eroverheen. Dit is bij een muffin wel de bedoeling. Dit gebakje heeft een paddenstoel-vorm en rijst tot ver boven de rand van het papieren bakje.

Structuur en inhoud

Ook zit er een verschil in de structuur van de gebakjes: een cupcake heeft echt de structuur van een cake, een muffin heeft meer een broodachtige structuur. Ook zit er in het beslag van een muffin vaak een extraatje: rozijnen, chocola, noten of stukjes appel bijvoorbeeld. Bij cupcakejes is dit niet het geval: deze cakejes krijgen vaak wel een topping gemaakt van boter, poedersuiker en kleurstof of jam. Verder worden ze vaak nog versierd met bijvoorbeeld hartvormige snoepjes, kleine gekleurde balletjes of spikkels.

Recept voor cupcakejes + aardbeientopping

Ingrediënten cakejes:

  • 125 gram boter
  • 125 gr suiker
  • 125 gr bloem
  • 2 eieren
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 zakje vanille suiker
  • 2 eetlepels melk

Bereidingswijze:

Zorg dat de boter en eieren op kamertemperatuur zijn. Mix alle ingrediënten tot een glad en egaal beslag. Vul elk vormpje met ongeveer 1 eetlepel beslag. Stop ze in een voorverwarmde oven van 200 graden gedurende 20 tot 25 minuten.
Test of de cakejes gaar zijn door erin te prikken met een cocktailprikker, komt deze er schoon uit? Dan zijn de cakejes goed!
Laat de cakejes afkoelen voordat je de topping erop doet

Ingrediënten aardbeientopping:

  • 125 gram roomboter
  • 125 gram margarine
  • 2 eetlepels water
  • 1 theelepel vanillearoma
  • 500 gram poedersuiker
  • verse aardbeien

Bereidingswijze:

Mix alle ingredienten tot een glad geheel. Doe de crème in een spuitzak en spuit op elke cupcake een toef. Garneer de cakejes eventueel met een aardbei

Recept voor noten-bananenmuffins

Ingrediënten:

  • 250 gram bloem
  • 1,5 theelepel bakpoeder
  • snufje zout
  • 2 eiwitten
  • 1 bananen (geprakt)
  • 200 gram suiker
  • 3 eetlepels plantaardige olie
  • 1 theelepel limoenschil (geraspt)
  • 4 eetlepels walnoten (gehakt)

Bereidingswijze:

Doe het meel, bakpoeder en zout bij elkaar in een kom. Sla de eiwitten in een andere kom lichtjes, voeg daar de banaan, suiker, olie, en limoenrasp aan toe en roer het geheel goed door elkaar. Voeg het meelmengsel toe en roer het mengsel weer goed. Voeg als laatste de walnoten toe en roer deze er voorzichtig doorheen. Vul de vormpjes voor 2/3 en bak de muffins in een op 175 graden voorverwarmde oven gedurende 20 tot 25 minuten. Test of de muffins gaar zijn door erin te prikken met een cocktailprikker, komt deze er schoon uit? Dan zijn de muffins goed!
© 2010 - 2019 Want-to-infoyou, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het bakken van de perfecte cupcakeHet bakken van de perfecte cupcake zit hem niet alleen in het vinden van een goed recept, maar ook welke cupcake vormpje…
Vanille cupcakes met boterglazuurDe dag van vandaag zijn cupcakes een echte trend. Ze zijn leuk, maar vooral ook makkelijk om te maken. En ook aan het ve…
Cupcake decoreren: hoe maak je herfst cupcakes?Cupcake decoreren: hoe maak je herfst cupcakes?Herfst cupcakes zijn erg leuk om te geven in de herfst. Hoe maak je leuke, sfeervolle herfst cupcakes? Met een paar leuk…
Veelgestelde vragen bij het maken van cupcakesVeelgestelde vragen bij het maken van cupcakesZelf cupcakes maken is erg leuk, lekker en helemaal niet moeilijk. Toch zijn er soms vragen waar je op stuit. Dit kan zi…
Cupcakes maken en versierenCupcakes, lekkere en vrolijke cakejes. Je kan ze gemakkelijk zelf maken en het is erg leuk, ook met kinderen. Maar wat i…

Reageer op het artikel "Cupcakes en muffins, het verschil"

Infoteur: Want-to-infoyou
Gepubliceerd: 19-08-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!