InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Een ei hoort er (altijd) bij!

Een ei hoort er (altijd) bij!

Een ei hoort er (altijd) bij! Ei, de ideale combinatie van gezonde voeding, vitaminen en lekker te combineren bij het ontbijt, de lunch, het diner en de lekkere borrelhapjes.

Ei in combinatie met …

Bijna valt te zeggen, waar kan een ei niet mee gecombineerd worden. Een aantal voorbeelden met hard gekookte eieren voor de verschillende maaltijden.

Ontbijt

  • hardgekookt ei
  • bruin brood
  • halvarine
  • 20+ kaas
  • tomatenketchup
  • peper en zout

Beleg de bruine boterham met wat halvarine en een plak magere kaas. Maak schijfjes van het hardgekookte ei en leg deze op de kaas. Doe er een toefje tomatenketchup en wat peper en zout op.

Nog te variëren met een blaadje sla onder de kaas of wat gesnipperde uitjes. Maar de tomatenketchup kan ook vervangen worden door plakjes tomaat.

Lunch

  • hardgekookt ei
  • gemengde sla
  • sherrytomaatjes
  • peper en zout
  • kleine rode ui
  • light kruidenkaas
  • donderbruin brood
  • wijnazijn

Maak een salade van wat gemengde sla met wat sherrytomaatjes, uiringen en wat wijnazijn. Doe het hardgekookte ei in 4 delen gesneden erbij. Beperkt peper en zout er over en serveer met donker bruin brood met wat kruidenkaas.

Nog te variëren door er bijvoorbeeld wat geraspte wortel aan toe te voegen of een eigengemaakte zachte dressing.

Diner

  • hardgekookt ei
  • tartaar
  • spinazie
  • olijfolie
  • tomatenpuree
  • peper en zout
  • rode ui

Bak de tartaar in wat olijfolie en zet de spinazie op hoog vuur. Als de spinazie klaar is kan de tartaar en een gesnipperde uit er doorheen gemengd worden. Meng daarna nog een klein beetje warm gemaakte tomatenpuree door het mengsel en voeg voor de smaak wat peper en zou toe en leg er schijfjes of blokjes hard gekookt ei op.

Borrelhap

  • hardgekookte ei
  • tomatenketchup
  • peper en zout
  • kleine ui
  • teentje knoflook
  • volkoren toastjes

Maak een glad mengsel van het hardgekookte ei, tomatenketchup een klein uitje gesnipperd en een geperst teentje knoflook. Smeer het uit op volkeren toastjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een ei hoort er (altijd) bij!"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 01-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!