InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Rijst uit de wok

Rijst uit de wok

Rijst uit de wok Rijst is lekker en gezond en wokken is gezond en handig opgeteld zijn dit dus heerlijke, gezonde gerechten die ook nog eens gemakkelijk klaar te maken zijn. Serveer ze met groente naar smaak en een glas rode wijn of een koud biertje. Smakelijk eten!

Rijst van wok tot salade

Ingrediënten

  • 350 gram wokrijst
  • 200 gram dunne sperzieboontjes
  • 4 eieren
  • 6 tomaten
  • 1 kleine komkommer
  • 8 lente-uitjes
  • 1 citroen (sap)
  • peterselie
  • 1 blikje tonijn op waterbasis
  • sla-azijn
  • olijfolie
  • 1 theelepel Franse mosterd
  • peper en zout

Bereiding

Bak de rijst even in de wok met wat olijfolie en laat het afkoelen. Kook tegelijkertijd de sperzieboontjes gaar (ca. 8 minuten) en kook de eieren hard (zon 6 minuten). Die na afkoelen klein gemaakt moeten worden.

Maak de lente-uitjes klein (ringetjes), evenals de tomaten en de komkommer (blokjes). Maak de peterselie klein en laat de tonijn uitlekken.

Maak tenslotte een dressing van olijfolie, citroensap en mosterd en breng deze op smaak met peper en zout. Schep nu alle ingrediënten door elkaar en giet de dressing er overheen.

Gebakken rijst met ei en rundergehakt

Ingrediënten

  • 200 gram wokrijst (geel)
  • 4 eieren
  • 200 gram rundergehakt
  • 100 gram doperwtjes
  • 2 eetlepels cocktailuitjes
  • olijfolie
  • peper en zout

Bereiding

Doe wat olijfolie in de wok en als deze verwarmt is gooi je de rijst en rundergehakt in de wok. Blijf tijdens het wokken de spullen continu doorroeren.
Vervolgens de doperwten en cocktailuitjes toevoegen en in een aparte pan de eieren tot roerei bakken.
Voeg alles samen en doe er desgewenst wat peper en zout bij. Even alles door elkaar scheppen en serveren. Eenvoudig en lekker.

Met de ingrediënten kan natuurlijk ook gevarieerd worden en er kan apart nog een groente naar smaak geserveerd worden.

Rijstgerecht voor de vegetariër

Ingrediënten

  • 700 gram witte rijst
  • 4 grote aardappels
  • olijfolie
  • zout

Bereiding

Verwarm olijfolie in de wok en bak de rijst er in. Giet nu zon 4 eetlepels olijfolie in een hapjes pan en doe er wat water bij. Leg hier de aardappelschijven plat op de bodem in de pan. Doe dan de rijst uit de wok in de hapjespan over de aardappels, deksel erop en even flink laten stomen (let op dat de rijst niet verbrand). Giet nu zon 0,5 dl olijfolie over de rijst en laat het weer even op een laag pitje staan (zon half uur).
Serveer de rijst op een grote platte schaal en drapeer de gebakken aardappelschijven om de rijst. Serveer het met groente naar smaak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
'Avondje uit' tip: UitwokkenJe ziet het steeds meer, wokrestaurants of een chinees restaurant met een wokgedeelte. Wokken is Big Business geworden.…
Syrische recepten: Mensaf en KoftehMensaf is een van de beroemdste gerechten uit het Midden-Oosten. Het is ook verrassend eenvoudig te maken en wordt onder…
Bruine bonen met rijstBruine bonen met rijstDit is een goedkoop eenpansgerecht wat nauwelijks voorbereiding nodig heeft. Bovendien is het met twintig minuten klaar…
Ma'loubeh oftewel omgekeerdDit is een traditioneel gerecht uit de Levant. Het kost wat tijd doordat het nodig is de aubergines te frituren, maar he…
Currypasta en kipOosters eten hebben we in vele soorten en maten. Waar Japanners veel vis eten, worden gerechten in Indonesië en India be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fauno, Pixabay

Reageer op het artikel "Rijst uit de wok"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!