InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > 'Avondje uit' tip: Uitwokken

'Avondje uit' tip: Uitwokken

Je ziet het steeds meer, wokrestaurants of een chinees restaurant met een wokgedeelte. Wokken is Big Business geworden. Het is het fastfood uit het Oosten, maar dan gezonder. Hoe werkt dat wokken precies en waarom is het zo populair?

Wokken

Wokken doe je met een wok. Dit is een halfronde holle pan die vooral in de oosterste keuken wordt gebruikt. De pan wordt gloeiend heet verhit door een gasbrander waardoor gerechten supersnel geroerbakt worden. De wok wordt na het bereiden van het gerecht , vanwege het snel roesten van het staal, gereinigd met alleen water en een wokborstel. Doordat de pan op deze manier gereinigd wordt, ontstaat er een soort anti-aanbak laagje van koolstof.

Wokken in een restaurant

Wanneer je gaat wokken in een wokrestaurant zul je eerst een gerecht moeten samenstellen van groenten, vlees en/of vis. Deze groenten kun je laten bereiden op een grilltafel (Teppan Yaki) of laten wokken door een kok. Wanneer je het gerecht laat wokken, wordt er gevraagd in welke saus het gerecht klaargemaakt moet worden.

Meest voorkomende sauzen:

  • Speciaal (Saus van de Chef)
  • Zoet zuur (klassieke chinese saus met ananas aroma)
  • Knoflook (Saus op basis van knoflook)
  • Gon Boa (Pikante saus met knoflook, sambal en oestersaus)
  • Tausi (zwarte sojabonen, knoflook en chili peper)
  • Soya (japanse kruiden, sake en gember)
  • Kerrie (kerrie, kokosmelk en thaise kruiden)

Tip

Neem steeds kleine porties, zodat je meer verschillende saus- en gerecht combinaties kunt uitproberen.
Wanneer het gerecht bereid is, kun je het gerecht uitbreiden bij de warme en koude bar. Hier kun je traditionele gerechten opscheppen zoals bami, nasi, sushi, salades en chinese soepen.

Nagerecht

Het nagerecht bestaat uit een ijsbar waar men zelf ijs kan scheppen en slagroom kan toevoegen. Ook kun je kiezen voor vers fruit. Voor kinderen is het nagerecht meestal het hoogtepunt van de avond, aangezien ze dan zelf hun eigen creatie toetje kunnen maken.

Voordelen van Wokken

  • Eten wanneer en wat je wil
  • Een wokavond is een sociale avond
  • Wokken is ideaal voor grote groepen
  • Vaak hanteren de restaurants een All-in-one prijs, je weet wat je kwijt bent
  • Vrij gezond

Nadelen

  • Het kan in het weekend erg druk zijn, waardoor je even moet wachten voordat je gerecht bereid kan worden.

Kosten

De meeste wokrestaurants hanteren een all-in prijs exclusief drank, maar er zijn ook restaurants die een prijs aanbieden inclusief drank.

Take Away restaurants

Deze restaurants zijn gespecialiseerd in wokgerechten die je kan meenemen. Meestal kun je hier de gerechten niet zelf samenstellen maar bestellen van een kaart. Wel kun je kiezen tussen rijst of bami bij het gerecht. Alles zit verpakt in een handig kartonnen doosje dat ook nog eens lang warm blijft.

Wokrestaurants in de buurt

Die zou je het beste kunnen zoeken via Google maps met als zoekwoord wok [lokatie]. Je krijgt dan een kaart van de wokrestaurants in de omgeving te zien.
© 2009 - 2019 Timesto, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Basis Chinees (wegwijs in China)Inderdaad, als u al westerse toerist naar China trekt, is de kennis van Engels alleen zeker niet voldoende! Taxichauffeu…
Gezond uit etenJe bent lekker aan het afvallen. Je bent al behoorlijk wat kilo’s kwijt. Nu wordt je gezellig mee uit eten gevraagd. Dat…
Boeddhistische tempel: Chinese verstilling in AmsterdamBoeddhistische tempel: Chinese verstilling in AmsterdamIn het hart van Amsterdams China Town, op de Zeedijk, staat de kleurrijke humanistisch boeddhistische tempel van meester…
De beste restaurants van Nederland, Michelin sterrenDe beste restaurants van Nederland, Michelin sterrenDe beste restaurants van Nederland worden beloond met Michelin sterren. Een ster staat voor een uitzonderlijk goede keuk…
Hoe Chinezen en waarom Chinezen naar Nederland kwamenHoe Chinezen en waarom Chinezen naar Nederland kwamenChinezen doen het in Nederland anno 2011 goed. Ze hebben goede banen of zijn ondernemer, studeren veel en het is niet ee…

Reageer op het artikel "'Avondje uit' tip: Uitwokken"

Infoteur: Timesto
Gepubliceerd: 22-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!