InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Een borrel en geen hapjes in huis

Een borrel en geen hapjes in huis

Gezellig een borrel bij je thuis, maar geen tijd meer om extra hapjes in huis te halen. Hoe kan je met de normale spullen die de meeste mensen wel in de voorraadkast of koeling hebben, toch wat lekkers op tafel zetten.

Basisingrediënten

Basisingrediënten die we meestal wel in huis hebben (of een aantal hiervan) en goed te gebruiken zijn:
  • kaas (stukje of plakken)
  • uitjes
  • augurkjes
  • mosterd
  • schijven ham, rookvlees of salami
  • blikje vis (tonijn, makreel of krab)
  • komkommer (gewone of minikomkommers)
  • (sherry)tomaten
  • mozzarella
  • olijven
  • paprika
  • toast (bakjes, schelpjes, rechthoekjes)
  • aardappelen
  • bieslook
  • mayonaise, yogonaise of halvanaise
  • tomatenketchup
  • peper en zout
  • prikkertjes

Voorbeelden hiermee iets lekkers bij de borrel te hebben

  • Augurkje met plakje ham, rookvlees of salami er omheen en zet het met een prikkertje vast.
  • Maak een prikkertje met een uitje, augurkje en stukje paprika.
  • Maak een prikkertje met uitje, olijf en stukje paprika.
  • Het traditionele blokje kaas met mosterd, maar zet er ook een sausje van was mayonaise met een beetje tomatenketchup, snippertje bieslook en wat peper en zout bij.
  • Komkommerschijven met een sausje van tomatenketchup, snippertje bieslook, wat yogonaise en peper en zout.
  • Leg op een “gezondschaaltje” ook wat stukken paprika (zaadlijsten uiteraard verwijderen). Bij voorkeur rood of groen.
  • Een toastje kan belegd worden met een plak mozzarella met een half sherrytomaatje of schijf gewone tomaat met wat peper en zout.
  • Een toastje kan belegd worden met een plak kaas en wat krab met wat peper en zout erover of een toefje yogonaise/halvanaise.
  • Een toastje kan ook belegd worden met alleen wat tonijn met wat zout en peper er over of een olijfje erop.
  • Maak de krab klein en maak een sausje van krab, tomatenketchup, yogonaise/halvanaise, peper en zout en gesnipperd uitje. Smeer dit over op een toastje en maak het af met een stukje paprika of een olijf.
  • Kook enkele aardappelen en laat ze afkoelen. Pureer ze en voeg wat bieslook, peper en zout, klein beetje tomatenketchup en yogonaise/halvanaise toe. Zorg dat het een goed smeerbaar geheel is waar de aardappel duidelijk te proeven is. Smeer dit op een toastje en leg er een half sherrytomaatje, stukje paprika of een olijf op.
  • Een toastje kan besmeerd worden met wat yogonaise/halvanaise, leg er een plakje ham of salami op en doe er een toefje mosterd op.

Tot slot

Eigenlijk komt het er dus op neer dat je goed in je voorraadkast of koeling moet kijken wat je nog hebt en er vele combinaties mogelijk zijn. Probeer eens wat uit. Smakelijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gemakkelijke borrelhapjes: Rookvlees met roomkaas en wrapsBent u de standaard hapjes zoals een stukje kaas, worst en een komkommer helemaal zat en wilt u eens wat unieks op tafel…
Warme borrelhapjesLekker voor bij de borrel, als tussendoortje of ter afwisseling van al het "gezonde hapjes geweld". Enkele recepten voor…
Bladerdeeg maken en lekkere bladerdeeg borrelhapjesBladerdeeg maken en lekkere bladerdeeg borrelhapjesBladerdeeg is populair en kant-en-klaar te koop in de supermarkt, maar toch willen we ook nog wel eens zelf bladerdeeg m…

Reageer op het artikel "Een borrel en geen hapjes in huis"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Snacks
Schrijf mee!