InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Bladerdeeg maken en lekkere bladerdeeg borrelhapjes

Bladerdeeg maken en lekkere bladerdeeg borrelhapjes

Bladerdeeg maken en lekkere bladerdeeg borrelhapjes Bladerdeeg is populair en kant-en-klaar te koop in de supermarkt, maar toch willen we ook nog wel eens zelf bladerdeeg maken. Bladerdeeg waar we met een lekkere vulling zelfgemaakte hapjes van kunnen maken. Realiseer je wel dat bladerdeeg calorievol is, maar voor wat borrelhapjes, zo nu en dan een taart of verse broodjes op zondag is het prima te doen.

Wat heb je nodig?

Voor 500 gram bladerdeeg heb je de volgende spullen nodig:
  • 250 gram bloem
  • 250 gram boter
  • 3 gram zout
  • 1 dl koud water
  • 1 ei
  • 1 schoon en glad kunststof werkblad
  • 1 deegroller

Hoe maak je het bladerdeeg?

Zeef een kleine 200 gram bloem en bewaar de rest voor als je het deeg gaat rollen. Doe bij de bloem het zout en de boter. Deze boter moet koud zijn en zal dus met een mes in enkele stukken verdeeld moeten worden. Kneed alles goed met de handen of een mixer tot er een gladde massa ontstaat. Het is een stevige klus als je met de handen aan de slag gaat! Strooi over het geheel wat bloem en over de plank waar deeg over uitgerold gaat worden. Begin nu met het uitrollen van het deeg en strooi er luchtig nog wat bloem overheen. Als er een stevige lap is ontstaan is het verstandig het deeg bij enkele punten op te pakken en rol het vervolgens opnieuw uit. De vouwen die bij het oppakken van punten ontstaan moeten als eerste ‘dichtgerold’ worden. Om een goed geheel te krijgen moet deze actie enkele malen herhaald worden.

Als het deeg voor de laatste keer gevouwen is moet het een tijdje in de koelkast rusten. Neem hier ruim een half uur voor en herhaal daarna het uitrollen en dichtvouwen nog enkele keren. Tenslotte moet het deeg nu nog een keer ruim een half uur in de koelkast rusten. Daarna is het gereed om te bewerken.

Voorbeelden om te verwerken in bladerdeeg hapjes

Naast het gebruik van bladerdeeg voor bijvoorbeeld de hartige taart kunnen er ook gezellige borrelhapjes mee gemaakt worden.

Rol er een stukje frikadel of saucijzenworst in of vul een driehoekje met wat zalm, tonijn of leg er een plakje pittige kaas in. Ook gerookte gekruide ham doet het goed in een bladerdeeg hapje of vul het op met wat makreel, ansjovis of gekruid rundergehakt. Wil je het allemaal wat pittiger maken, doe er dan wat sambal bij of spaanse peper. Wat stukjes groene of rode paprika leveren ook meer smaak op. Zet het even in de oven en je kunt heerlijke hapjes serveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bladerdeeg maken en lekkere bladerdeeg borrelhapjes"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 13-10-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!