InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Pizza, populair als altijd

Pizza, populair als altijd

Pizza, populair als altijd De populariteit van de pizza is al jaren groot. De kant-en-klare pizza uit de vriezer de oven of magnetron in, is een gemakkelijk klaar te maken maaltijd. Ideaal als je weinig tijd hebt. Maar zelf “een op maat gemaakte” pizza maken is wellicht ook eens een idee voor de avondmaaltijd. Enkele recepten waarop ook gevarieerd kan worden, maar zorg dat de bodem en de tomatensaus altijd goed is. Dat vormt de basis van je recept.

De bodem

De bodem gaat uit van een diameter van zo’n 30 cm. Pas de hoeveelheden aan al naar gelang je de pizzabodem groter of kleiner wilt maken.

Ingrediënten

  • 200 gram bloem
  • 1 dl melk
  • 1/2 zakje gist
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 theelepel suiker
  • 1 theelepel zout
  • peterselie

Bereiding

Meng de melk (niet direct uit de koeling), de gist en suiker en laat het zo’n 10 minuten staan. Zeef nu de bloem in een kom en voeg het mengsel van gist, suiker en melk toe. Roer alles goed door elkaar en voeg daarna de olijfolie toe en aansluitend wat peterselie. Er moet nu een lekker soepel deeg ontstaan, als het de “hard” is kan wat extra melk helpen. Als het deeg goed is moet het even “rusten”, zo’n 30 minuten.

Kneed nu opnieuw het gerezen deeg door en maak er een bal van. Deze bal moet met de deegroller (heb je geen deelroller, neem dan een gladde fles) uitgerold worden tot zo’n 30 cm. Leg deze bodem op een bakplaat (vergeet deze niet in te vetten!) en laat het weer 30 minuten rijzen.

De oven moet zo’n 225 graden zijn om de bodem te bakken. Volg het even maar een kleine 15 minuten moet toereikend zijn.

Tomatensaus

De tomatensaus zelf maken, voor op de bodem, is een must.

Ingrediënten

  • 1 blikje gepelde tomaten
  • 1 eetlepel ketjap
  • 1 teentje knoflook
  • 1 kleine ui
  • 1 eetlepel margarine
  • 1 blokje bouillon (tuinkruiden)
  • peterselie
  • bieslook

Bereiding

Smelt de margarine en voeg de klein gesneden ui en knoflook toe. Laat dit enkele minuten op een laag pitje staan. Laat nu de tomaten uitlekken en bewaar het vocht. Dit vocht toevoegen aan het ui- en knoflookmengsel en laat het nu koken. Aansluitend bouillonblokje, ketjap, peterselie en bieslook toevoegen en enkele minuten op een laag pitje laten staan. Tomaten eerst wat inknijpen en dan toevoegen aan de saus. Laat dit geheel weer zo’n 10 minuten staan. Daarna is de saus gereed voor de bodem.

Vulling: vis

Ingrediënten

  • 250 gram garnalen
  • 1 blikje krab (100 gram)
  • 100 gram rivierkreeftjes
  • 150 gram kaas (mozzarella)

Bereiding

Verdeel de tomatensaus (zoals boven omschreven) over de bodem (zoals boven omschreven). Laat de krab uitlekken en verdeel deze samen met de garnalen en de rivierkreeftjes over de pizza. Rasp de mozzarella er overheen en bak het geheel zo’n 15 minuten op 250 graden in de oven.

Vulling: kaas

Ingrediënten

  • 150 gram geitenkaas
  • 125 gram port salut

Bereiding

Verdeel de tomatensaus (zoals boven omschreven) over de bodem (zoals boven omschreven). Verdeel over de pizza nu de kaassoorten (zelf variëren met kaassoorten kan natuurlijk ook altijd) en bak het geheel zo’n 15 minuten op 225 graden in de oven.

Vulling: Margarita (traditioneel!)

Ingrediënten

  • 3 middelgrote tomaten
  • 1 mozzarella
  • basilicumblaadjes (ca. 20 stuks)

Bereiding

Verdeel de tomatensaus (zoals boven omschreven) over de bodem (zoals boven omschreven). Snij de tomaten en mozzarella in dunne schijfjes. Verdeel de plakjes om en om (samen met de basilicumblaadjes) op de pizzabodem. Zorg dat de bodem goed bedekt is. Bak het geheel zo’n 15 minuten op 250 graden in de oven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pizza, populair als altijd"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-08-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!