InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met gedroogde paddenstoelen

Recepten met gedroogde paddenstoelen

Recepten met gedroogde paddenstoelen Gedroogde paddenstoelen, je ziet ze steeds vaker, gewoon in de supermarkt... Maar wat moet je er mee? In dit artikel volgen een aantal kleine makkelijke receptjes voor wie eens wat anders wil proberen; namelijk iets nieuws met paddenstoelen... Paddenstoelen worden wereldwijd gebruikt als smaakmaker en ingrediënt in vele soorten gerechten. Men eet al duizenden jaren paddenstoelen, dus waarom gaan wij er niet weer eens wat meer mee doen?

Gedroogde paddenstoelen: tips en recepten

Gebruiksaanwijzing

De paddenstoelen (voorverpakt uit de supermarkt, of delicatessenzaak, ga in vredesnaam nooit zelf plukken als je niet voor 100 % zeker weet wat je plukt) kort en goed wassen en ongeveer 30 minuten laten wellen in heet water. Na de 30 minuten kun je het water afgieten (eventueel nog gezeefd gebruiken) en de paddenstoelen goed laten uitlekken. Nu kun je de paddenstoelen gebruiken op dezelfde manier als je champignons gebruiken zou. Het gezeefde water kan goed gebruikt worden als basis voor andere gerechten zoals soep, saus en kookwater.

Gebruiken kun je onder andere:

  • Gemengde bospaddenstoelen
  • Eekhoorntjesbrood
  • Oesterzwammen
  • Cantharellen
  • Shii-take

Omelet

Ingrediënten

Paddenstoelen naar keuze, 3 eieren, uitje, 300 gram spinazie, boter/olie

Bereidingswijze

  • Kook of roerbak de spinazie kort.
  • Snipper het uitje en fruit het in een koekenpan lichtbruin. Voeg de gewelde paddenstoelen toe en laat ze enkele minuutjes meebakken.
  • Voeg de geklutste eieren toe en bak het geheel tot een omelet, bedek nu de helft van de omelet met de spinazie en vouw de omelet dubbel.
  • Deze omelet werkt goed bij onder andere rijst, nasi of bami

Gemengde salade

Ingrediënten

Bospaddenstoelen, eekhoorntjesbrood, shii-take, sla, andijvie, 100 gram bacon, 100 gram blauwe kaas, 4 tomaten, 60 gram pijnboompitten of stukjes walnoot, saladecroutons, olijfolie, azijn, boter

Bereidingswijze

  • Was en droog de sla en andijvie. Voeg olie en azijn naar smaak toe. Meng beide groenten in een groenteschaal.
  • Bak de plakjes bacon uit in een koekenpan. Doe de stukjes bacon in een pan met koud water en breng dit aan de kook. Kook dit een halve minuut. Afspoelen met koud water en goed uit laten lekken.
  • Bak de gewelde paddenstoelen enkele minuten in boter, giet het overtollige vet af en voeg de uitgelekte baconstukjes toe. Op een laag vuur de gesnipperde kaas toevoegen, deze licht laten smelten en het mengsel over de groenten verdelen.
  • Te garneren met geroosterde pijnboompitten of stukjes walnoot, stukjes tomaat, en salade croutons

Paddenstoelensoep

Ingrediënten

500 gram verse paddenstoelen naar keuze, 40 gram gedroogde paddenstoelen naar keuze, 1 ui, 1 teentje knoflook, 50 gram boter, 1 liter rundvleesbouillon, 1 eetlepel verse peterselie, 1 eetlepel verse dille, scheutje vieux/cognac/brandy of likeur

Bereidingswijze

  • Bewaar het welwater van de paddenstoelen.
  • Bak de gewelde (goed uitgelekte) paddenstoelen, gesnipperde ui en fijngehakte knoflook enkele minuten in wat boter. Bewaar dit mengsel.
  • Bak de gesneden verse paddenstoelen op een vrij hoog vuur in wat boter knapperig en lichtbruin.
  • Verwarm de bouillon.
  • Pureer met een staafmixer het paddenstoel-ui-knoflook mengsel en meng dit met het gezeefde welwater. Roer deze puree door de bouillon en voeg daarna de gebakken paddenstoelen toe.
  • Roer op het laatste moment de fijngehakte kruiden en een scheutje drank door de soep.
  • Gebruik peper en zout naar smaak.

Eet smakelijk
© 2007 - 2019 Noemie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Enkele gemakkelijke recepten met eetbare paddenstoelenEnkele gemakkelijke recepten met eetbare paddenstoelenPaddenstoelen en herfst. Tijd voor lekkere recepten en gerechten met eetbare paddenstoelen. De populaire cantharel en de…
Eiergerechten: 3 keer omeletEen omelet is een eenvoudig gerecht dat snel klaar is en dat aangepast kan worden naar ieders smaak. In dit artikel heb…
Etensresten actief hergebruikenEtensresten actief hergebruikenHet gebeurt maar al te vaak dat er na het nuttigen van de maaltijd resten zijn. Deze etensresten worden jammer genoeg ve…
Vegetarische Italiaanse gerechten (antipasta)Vegetarische Italiaanse gerechten (antipasta)Italiaans is heerlijk om te eten en heel leuk om klaar te maken. Hier kunt u verschillende vegetarische gerechten vinden…
Goedkope maaltijden voor een prikkieGoedkope maaltijden voor een prikkieHet is oh zo makkelijk om in als je klaar bent van je werk even bij de C100, Super de Boer of de Albert Hein naar binnen…

Reageer op het artikel "Recepten met gedroogde paddenstoelen"

Reactie

Ano, 03-11-2008 18:01 #1
Het komt niet helemaal goed als je de paddestoel van de foto gaat eten.

Infoteur: Noemie
Gepubliceerd: 12-02-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 1
Schrijf mee!