InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Turkse gerechten: eenvoudige börek

Turkse gerechten: eenvoudige börek

Er zijn ontzettend veel börekbereidingen. Bijna elke streek in Turkije heeft zijn eigen specialiteit. De meeste bereidingen zijn relatief arbeidsintensief. In dit artikel 2 eenvoudige bereidingen die je zelf snel klaar kan maken.

Wat is börek?

Alle deegbereidingen met een vulling worden börek genoemd. De vulling kan uit groenten of vlees of kaas bestaan. Sommige börek worden in de oven gebakken en sommige gefrituurd in (plantaardige) olie of op een hete plaat (saç) gebakken. Afhankelijk van de bereiding zijn börek licht verteerbaar of vetrijk. Börek kan bij elke maaltijd gegeten worden, ook als vieruurtje. Vaak wordt het geserveerd met zwarte thee of ayran (yoghurtdrank). Je kan börek kopen bij Turkse winkels of bakkers. Soms verkopen ze ook börek dat je zelf verder kan afbakken.

Bereiding

Traditionele börek is arbeidsintensief: voor de meeste bereidingen sta je gemiddeld één uur in de keuken, maar er zijn er ook waarbij het deeg een nacht moet rusten. Ook sommige vullingen vragen veel aandacht.

Voor de bereidingen in dit artikel heb je bladerdeeg voor börek nodig. Deze kan je vinden in Turkse winkels, maar kan je ook vervangen door gewone bladerdeeg. Belangrijk is dat het zeer dun gerold is omdat het deeg anders te klef wordt tijdens het bakken.

In de oven: vegetarisch

ingedriënten:
  • bladerdeeg
  • groenten (spinazie of prei bijvoorbeeld)
  • fetakaas (of jonge kaas of pastakaas)
  • peper
  • ei
  • plantaardige olie (maïs of zonnebloem)

bereiding:
  1. Was de groenten en snij ze in kleine stukken.
  2. Meng de groenten met verkruimelde fetakaas.
  3. Kruid met peper
  4. Vet een bakvorm in.
  5. Leg een laagje bladerdeeg in de vorm.
  6. Doe er een beetje olie op en smeer het uit.
  7. Leg er nog een laagje bladerdeeg op.
  8. Doe er fetakaas met groenten op.
  9. Leg er terug een laag bladerdeeg op en doe daar olie op.
  10. Leg er terug een laagje vulling op en herhaal tot de bakvorm bijna gevuld is (ongeveer 1cm vrijlaten).
  11. Klop het ei los met een beetje olie en smeer het op de börek.
  12. Bak de börek in een voorverwarmde oven op 200° C.

tip:
Geen ei in huis? Je kan ook yoghurt met een beetje olie mengen en op de börek smeren. Zo krijg je ook een krokant korstje.

In de oven: met vlees

ingedriënten:
  • bladerdeeg
  • gehakt
  • eventueel ajuin
  • eventueel groenten (spinazie of prei bijvoorbeeld)
  • peper
  • ei

bereiding:
  1. Bak het gehakt kort aan in plantaardige olie (als je graag een vulling met ajuin hebt, fruit je eerst ajuin en voeg je dan vlees en eventueel groenten toe).
  2. Kruid met peper
  3. Vet een bakvorm in.
  6. Leg er nog een laagje bladerdeeg op.
  7. Doe er vulling op.

Gefrituurd: vegetarisch

Dit gerecht wordt ook wel eens "sigarettenbörek" genoemd omwille van de vorm.

ingedriënten:
  • bladerdeeg
  • fetakaas (of jonge kaas of pastakaas)
  • peper
  • ei

bereiding:
  3. Kruid met peper
  4. Snij het bladerdeeg in repels van ongeveer 8 cm.
  5. Leg wat vulling op een repel en maak er een lijntje van.
  6. Rol het bladerdeeg tot dunne rolletjes.
  7. Klop het ei los en haal de börek er kort door.
  8. Bak de börek in hete olie in een pan tot ze krokant zijn.

Gefrituurd: met vlees

ingedriënten:
  • bladerdeeg
  • gehakt
  • eventueel ajuin
  • peper
  • ei

bereiding:
  2. Kruid met peper

Serveersuggestie

Börek kan warm of koud gegeten worden. Je kan het serveren met fetakaas en olijven of met een slaatje. Onmisbaar is Turkse thee (zwarte thee zoals bijvoorbeeld Filiz) of koude ayran of koude serbet. De bereiding van Turkse thee vind je in dit artikel (onderaan).

Ayran is makkelijk te maken. Hieronder het basisrecept:
  1. Doe een aantal lepels yoghurt in een glas (het aantal lepels is afhankelijk van welke yoghurt je gebruikt: van dikke (vette) yoghurt heb je minder nodig dan de dunnere loperige soorten; het lekkerste is met natuuryoghurt of Griekse yoghurt).
  2. Voeg zout toe naar smaak.
  3. Doe er koud water bij en roer goed tot de yoghurt volledig opgelost is (goede ayran moet een schuimkraagje hebben).

Serbet is een drank op basis van gekookt fruit. Ook hier zijn vele bereidingen van. De simpelste bereiding is fruit (bijvoorbeeld druiven of appels) wassen, in stukjes snijden, bestrooien met een laag suiker en even laten trekken (10tal minuten is voldoende). Daarna het fruit koken met wat water (afhankelijk van hoe stroperig je de serbet wilt) op een laag pitje tot alle fruit zacht is geworden. Tot slot laten afkoelen en door een kaasdoek halen. Zo hou je enkel de sap over. Serbet wordt vaak koud gedronken.

Lees verder

© 2008 - 2018 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Albanezen in de keuken: kannibalen en dronkelappenAlbanezen in de keuken: kannibalen en dronkelappenDe Mediterrane keuken staat bekend als een van de populairste keukens van de wereld. Turkse baklava, Griekse feta en Ita…
De traditionele Turkse keukenDe Turkse keuken is zeer uitgebreid. Er is wat wils voor iedereen: vegetarische schotels en licht verteerbare slaatjes,…
De buitenlandse keukensDe buitenlandse keukensIeder land heeft zijn eigen eetgewoontes. Maar als u kijkt naar hun producten en ons eten, maakt het een groot verschil…
Antalya, parel van de Turkse RivièraDe Turkse Rivièra is al jaren populair bij vele vakantiegangers. Niet verwonderlijk, want de zuidkust van Turkije biedt…
Meer met brood: 4 keer warm geroosterdBrood is ideaal als basisingedriënt voor veel gerechten. In dit artikel vind je vier warme gerechten met als basis brood…

Reageer op het artikel "Turkse gerechten: eenvoudige börek"

Infoteur: Nesibe
Laatste update: 27-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Turkse gerechten
Schrijf mee!