InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Albanezen in de keuken: kannibalen en dronkelappen

Albanezen in de keuken: kannibalen en dronkelappen

Albanezen in de keuken: kannibalen en dronkelappen De Mediterrane keuken staat bekend als een van de populairste keukens van de wereld. Turkse baklava, Griekse feta en Italiaanse pizza's zijn wereldwijd bekend. De Albanese keuken, sterk verbonden met de Mediterrane keuken, heeft wereldwijd minder bekendheid.

Invloed van de Griekse en Turkse keuken

De populariteit van de Griekse en Turkse keuken heeft veel invloed op de Albanese keuken. De vele kruiden, het gebruik van verschillende soorten vlees en vis zijn afkomstig uit de Griekse en Turkse keuken, maar inmiddels opgenomen in de Albanese keuken. Vaak worden Griekse en Turkse specialiteiten ook geserveerd in Albanië. Toch heeft de Albanese keuken ook veel van zijn oorspronkelijke kenmerken, producten en specialiteiten behouden.

Producten uit de Albanese keuken

De meest gebruikte producten in de Albanese keuken zijn verse kaas en yoghurt. Deze producten worden in vele gerechten verwerkt en gegeten op elk moment van de dag. Rund-, kalfs- of kippenvlees worden veel geserveerd. Varkensvlees is niet erg populair, dit omdat de grootste groep van de bevolking van Albanië moslims zijn. Traditie in Albanië is het eten van orgaanvlees. Hersenen, lever, nieren en harten staan vaak op de kaart in de traditionele Albanese restaurants. Het wordt alleen gegeten tijdens belangrijke gelegenheden en het is voor de Albaniër een ware delicatesse.

Albanese eet- en drinkgewoontes

Het ontbijt

Het Albanees ontbijt is vaak een zeer lichte maaltijd. Het ontbijt bestaat vaak uit brood met jam en een omelet. Bij het ontbijt wordt koffie gedronken, de favoriete drank van de Albanezen. De koffie lijkt op de Turkse koffie, zeer sterk en opgediend in zeer kleine kopjes. De koffie wordt op een speciale manier klaargemaakt: eerst worden koffiebonen gemalen, die vervolgens worden gekookt in heet water met heel veel suiker.

De lunch

In tegenstelling tot hier in Nederland is in Albanië de lunch de belangrijkste maaltijd. De lunch heeft daarom ook drie gangen. Het voorgerecht is soep, meestal tarator, een Albanese koude soep die gemaakt wordt met yoghurt, komkommer, knoflook, walnoten, dille, olie en water. Maar er bestaan verschillende variaties op dit gerecht, vaak afhankelijk van de locatie. Het hoofdgerecht bestaat uit vlees (rund-, kalfs- of kippenvlees) met een salade van verse groente. Bij de maaltijden wordt vooral wijn gedronken. Albanië kent vele wijnboeren, vooral in de steden Korca en Berat. Bier kan in Albanië ook gedronken worden. Er zijn in het land echter maar 3 bierbrouwerijen.

Het avondeten

In Albanië eet men 's avonds nog een simpele maaltijd met wat vlees en salade. Soms zijn dit de overgebleven restjes van de lunch. Hoewel de Albanezen zelf 's avonds een lichte maaltijd eten kan je als toerist gewoon dineren in de vele restaurants.

Alcoholische dranken

Albanië kent 2 populaire traditionele alcoholische dranken. Raki is een drankje dat in meer landen op de Balkan voorkomt. Ieder land heeft echter zijn eigen soort. Albanese raki is vaak gemaakt van druiven of pruimen. Het alcoholpercentage is 40 procent. Op het platteland zijn er veel inwoners die zelf raki maken. Vaak is het alcoholpercentage van thuisgemaakte raki 50 procent. Een ander drankje is Bosa. Bosa wordt gemaakt van mais en tarwe en heeft een licht zuur zoete smaak.
© 2011 - 2017 Simon24, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Mediterrane dieet kookboekHet Mediterrane dieet kookboekLekker eten en blijvend afvallen en gewicht verliezen? Het kan! Het mediterrane dieet kookboek staat vol met de heerlijk…
Kruiden: BasilicumBasilicum is een veel gebruikt kruid in met name de Italiaanse keuken. Met de komst van internationale gerechten is het…
Mediterraan dieet doeltreffend tegen het dikke buik syndroomMediterraan dieet doeltreffend tegen het dikke buik syndroomHet mediterraan dieet wordt al langer beschouwd als één der gezondsten ter wereld. De keuken uit landen aan de Middellan…
Eetcultuur: GriekenlandEetcultuur: GriekenlandGriekenland, land van zon, zee en lekker eten. Waar komt de Griekse eetcultuur vandaan? Wat zijn de belangrijkste produc…
Oud Egyptische keukenOveral ter wereld, eten en drinken de mensen al zins ze bestaan. Heel lang geleden, hadden ze zelfs al in Egypte een keu…
Bronnen en referenties
  • http://www.culirama.com/

Reageer op het artikel "Albanezen in de keuken: kannibalen en dronkelappen"

Reacties

Hein Storm, 03-08-2016 09:26 #2
Volkomen eens met heer de Smet, net terug uit Albanië, geen dronkenschap en kannibalen gezien! Geweldig land.

De Smet Jan, 22-11-2011 08:58 #1
Wat is dit weer voor een suggestieve titel? Die komt helemaal niet overeen met de inhoud. Die mensen hebben het al moeilijk om uit een diep dal te klimmen en hun reputatie is al niet te best door het beeld dat bepaalde media geschapen hebben, soms terecht, meestal onterecht. Ik was al verschillende keren in Albanie en als ik al een dronkelap gezien heb was het geen Albanees, maar een andere nationaliteit. Er al eens bij stilgestaan wat wij bij ons in pensen en worsten gedraaid wordt? Ik raad jullie ten zeerste aan deze titel te wijzigen.

Infoteur: Simon24
Laatste update: 10-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 2
Schrijf mee!