InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Het populairste nagerecht: chocolademousse

Het populairste nagerecht: chocolademousse

Het populairste nagerecht: chocolademousse Het volgende recept heb ik al meerdere keren gemaakt en het is nog nooit mislukt geweest. Chocolademousse maak je best met côte d'or, omdat deze chocolade goed afsmaakt. Deze chocoalde gebruik ik al jaren en het resultaat is een heerlijke, stevige, luchtige chocolademousse. Hoe je het maakt? Lees gewoon even verder, het is echt niet moelijk.

Chocolademousse

Benodigdheden:

  • 400 gr côte d'or chocolade
  • 80 gr bakboter
  • 4 eierdooiers
  • 10 eiwitten
  • 100 gr room
  • 40 gr suiker

Methode:

  • Smelt de chocolade met de boter en de room.
  • Klop de eierdooiers met 20 gr suiker.
  • Klop de eiwitten met 20 gr suiker.
  • Meng de chocolade met de eierdooiers.
  • Meng dit geheel met de stijfgeklopte eiwitten.
  • Verdeel de chocolademousse over verschillende potjes en zet ze in de ijskast voor op te stijven.
  • Werk indien af met witte chocoaldechilffers of slagroom.

Wat is nu eigenlijk chocolademousse?

Het is een luchtig nagerecht met als hoofdingrediënten eieren en chocolade.Chocolademousse is afkomstig uit Frankrijk. Een echte chocomousse wordt gemaakt met pure chocolade. Als je een chocolademousse wilt met een minder uitgesproken smaak, maak je best gebruik van witte of melkchocolade. Het is even lekker!

De chocolade die je gebruikt moet gesmolten worden. Dit kan op verschillende manieren. Je kan ze smelten in de microgolfoven, in een pan, au bain- marie( dit is het smelten van chocolade in een pot die in een warmwaterbad staat).

Enkele tips:

  • De stijfgeklopte eiwitten moeten onder het geheel worden gespateld, wanneer je ze er onder gaat kloppen met een mixer of een klopper gaat je chocolademousse minder luchtig zijn en minder opstijven in de koelkast.
  • Wanneer je de eierdooiers wilt toevoegen, moet je zien dat het geheel niet te warm meer is. Zoniet gaan de eierdooiers coaguleren( dit wil zeggen dat ze gaan splitsen) en hierdoor gaan ze hun functie als bindstof verliezen. Je krijgt na een tijdje een waterig laagje op de bodem van het chocoladepotje.
  • Als je de gesmolten chocolade met het eigeel toevoegd aan het geheel, moet je goed roeren. Zoniet krijg je een grote klonter chocolade in de pot. Maar met hevig roeren geraakt de klonter wel weg.

Smakelijk!
© 2008 - 2019 Sarahw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het populairste nagerecht: chocolademousse"

Infoteur: Sarahw
Gepubliceerd: 09-07-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!