InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Chocolademousse: klassiek recept en luchtige variant

Chocolademousse: klassiek recept en luchtige variant

De klassieke chocolademousse -of simpelweg “chocomousse”- wordt gemaakt met eigeel en soms ook boter, maar je kan ook voor een luchtigere variant kiezen met eiwit en room.

Luchtige chocolademousse

Ingrediënten

  • 120 gram pure bittere chocolade (neem zwarte chocolade en gebruik geen melkchocolade, noch witte chocolade)
  • 250 gram room
  • 75 gram eiwit
  • 60 gram griessuiker

Bereiding

  • Breek de chocolade in kleine stukken van ongeveer dezelfde grootte zodat ze gelijkmatig kunnen smelten.
  • Laat de chocolade smelten ‘au bain marie’ samen met 50 gram room. (au bain marie: doe de chocolade in een kommetje en zet dat kommetje in een grotere kom met water die je opwarmt op het vuur)
  • Roer niet in het kommetje zolang de chocolade niet volledig gesmolten is. Eens de chocolade helemaal gesmolten is, kan je hem van het vuur halen en zeer voorzichtig met een houten lepel alles omroeren.
  • Laat de chocolade afkoelen tot +- 35graden. Om de temperatuur te controleren kan je voorzichtig met je pink eens voelen of de temperatuur van de chocolade ongeveer gelijk is aan je lichaamstemperatuur.

  • Klop intussen de overige 200 gram room half stijf met een mixer of klopper.
  • Klop in een andere pan het eiwit tot het vaste vorm krijgt. Voeg er dan langzaam de suiker bij en blijf vooral verder kloppen. De suiker moet helemaal opgelost zijn.
  • Neem een spatel en spatel de chocolade, de room en het opgestijfde eiwit voorzichtig door elkaar totdat ze een gladde, homogene massa vormen.
  • Doe de chocomousse in kommetjes en laat enkele uren koelen in de koelkast.

Klassieke chocolademousse

Ingrediënten

  • 200 gram pure chocolade of melkchocolade
  • 4 eieren
  • 4 eetlepels kristalsuiker

Bereiding

  • Smelt de chocolade au bain marie.
  • Voeg de eierdooiers en suiker samen en klop ze tot het mengsel witter wordt.
  • Doe de gesmolten chocolade erbij en klop stevig en snel door.
  • Klop het eiwit tot het zeer stevig is. (Het is stevig genoeg als je de kom omgekeerd kan houden en het eiwit in de kom blijft hangen)
  • Meng voorzichtig een beetje eiwit door de chocolademassa. Als je meteen alle eiwit erdoorheen spatelt, kan het inboeten aan stevigheid.
  • Meng daarna pas de rest van het eiwit erdoorheen.
  • Doe de chocolademousse in kommetjes en laat enkele uren koelen in de koelkast.

Versiermogelijkheden

  • Strooi wat geraspte kokos over de chocomousse.
  • Strooi enkele witte chocoladeschilfers over de chocolademousse.
  • Neem een langwerpig koekje en steek het uiteinde in de chocolademousse.
  • Leg een halve aardbei op de chocomousse.
© 2007 - 2018 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het populairste nagerecht: chocolademousseHet populairste nagerecht: chocolademousseHet volgende recept heb ik al meerdere keren gemaakt en het is nog nooit mislukt geweest. Chocolademousse maak je best m…
Recepten voor gezonde toetjes; lekker en eenvoudig te makenRecepten voor gezonde toetjes; lekker en eenvoudig te makenBij een gezonde (avond)maaltijd hoort een lekker en verantwoord toetje. In de supermarkt zijn voldoende kant-en-klaar de…
Recept: chique chocoladetaartZoek je een makkelijk recept voor een chique chocoladetaart, dan is dit het juiste recept! Qua vullingen zijn er veel co…
Kerstdiner idee: kerstdiner op Portugese wijzeKerstdiner idee: kerstdiner op Portugese wijzeWil je eens culinair en creatief aan de slag met de kerst? Misschien is een typisch Portugees kerstdiner dan wel een leu…
Wat kan je allemaal doen met Nutella?Wat kan je allemaal doen met Nutella?Nutella is meer dan alleen broodbeleg. Je kan Nutella ook op je pannenkoek (voor volwassenen eventueel met een scheutje…

Reageer op het artikel "Chocolademousse: klassiek recept en luchtige variant"

Reacties

Gaby, 19-12-2012 15:05 #6
Heey, ik vroeg me af voor hoeveel presonen dit recept was?

Maarten, 17-06-2012 17:20 #5
Ik vind het veel makkelijker om chocolademousse zonder eigeel te maken. Je hebt minder kans dat hij lopend wordt en is dus vaak een echte mousse (terwijl chocolademousse met eigeel bij mij vaak puddingachtig wordt). Het kan trouwens ook perfect zonder room: enkel chocolade, eiwit en een beetje suiker.

Iris, 10-04-2010 17:45 #4
Voor hoe veel personen is dit?! Reactie infoteur, 04-05-2010
4à 6 personen. Veel hangt natuurlijk af van de grootte van de porties.

Roel, 27-12-2008 17:59 #3
Ik heb net de klasieke chocomouse gemaakt. Tot nu toe is hij goed! Heerlijk. Alleen ging het eieren, suiker, chocolade mengsel wel klonteren met het eiwit. Ik heb trouwens de chocolade wel wat af laten koelen moet dit? (het was iets warmer dan mijn vinger).

Roel, 26-12-2008 00:44 #2
Oke, ik ga het gewoon nog een keer doen!
Ik denk dat ik lekker 2 keer maak, klasiek en luchtig en dan oordelen.
Inderdaad was de eigeel niet heel goed geklopt, stond dacht ik niet in het recept, wel werd het meteen opgediend maar ja je gaat ook niet voor het toetje 'even' de chocomouse maken dit doe je uiteraard voor het eten. Maar net na berijden was hij perfect, gestold ook nog wel lekker hoor.
Bedankt voor je hulp!
Roel

Roel, 25-12-2008 12:34 #1
Ik heb ook een keer choco mouse gemaakt, hetzelfde als de klasieke van jou. Deze had ik ruim voor het eten gemaakt, toen ik hem voor het eten uit de koelkast haalde was de massa gestold: aan tafel werd gesproken over betumen.
Zou jij weten hoe dit komt? Reactie infoteur, 25-12-2008
Hoi, Ik heb dit in het begin ook wel eens gehad, en bij mij lag het vermoedelijk aan het eigeel dat niet lang genoeg geklopt was. Ik gebruik nu de mixer totdat het eigeel witgeklopt is. Het ziet er dan ook echt witter en luchtiger uit en dat zou het betonneren toch moeten tegengaan.

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 25-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 6
Schrijf mee!