InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Kiprecepten, lekker en veelzijdig

Kiprecepten, lekker en veelzijdig

Kip is niet meer weg te denken uit te keuken. Kip valt nagenoeg overal mee te combineren, lekker en veelzijdig.

Kiprolletjes met mosterd

Ingrediënten (voor 4 personen)

  • 4 middelgrote kipfilets
  • 16 plakken gerookt mager spek
  • 2 eetlepels (pittige) mosterd
  • 4 middelgrote tomaten
  • 250 gr champions
  • 250 ml bearnaisesaus
  • Bakboter
  • 1 eetlepel paneermeel
  • Peper en zout, kipkruiden

Bereiding

De 4 kipfilets in repen snijden en goed kruiden met de kipkruiden. Leg op iedere spekreep een reep gesneden kip en rol het in elkaar. Voor de stevigheid vastzetten met een cocktailprikker en bakken.
De tomaten eerst met peper en zout bestrooien en daarna met paneermeel. Leg er wat boter op en verwarm het in de oven.
In de tussentijd de bearnaisesaus met de mosterd tot een lekkere saus maken en verwarmen en de champignons bestrooien met peper en zout en vervolgens bakken.
Als de kip gaar is kunnen alle afzonderlijke ingrediënten op het bord gereserveerd worden.

Kip met spinazie en ham

Ingrediënten (voor 4 personen)

  • 4 grote kipfilets
  • 400 gr. spinazie
  • 4 grote plakken ham
  • 1 rode ui
  • cème fraîche
  • peper en zout
  • bakolie

Bereiding

De kipfilets door midden snijden en zo plat mogelijk maken. Snij daarna de ham in kleine reepjes en de ui in kleine stukjes.
Start met de kipfilets te bakken in de olie. Verwarm tegelijkertijd olie in de hapjespan en begin met de ui in de pan te fruiten, daarna de ham toevoegen en kort bakken. Voeg daarna de uitgelekte spinazie toe en laat dit zo’n 5 minuten met deksel staan.
Overtollig vocht weggooien en wat cème fraîche toevoegen.
Als de kip klaar is kan de inhoud van de hapjespan “uitgesmeerd” worden op de kipfilets, op smaak gebracht worden met peper en zout en oprollen. Voor de stevigheid een cocktailprikker door de kipfilet steken.

Salade kip met broccoli

Ingrediënten (voor 2 personen)

  • 2 grote kipfilets
  • 200 gr. volkorenrijst
  • 400 gr. broccoliroosjes
  • 2 hardgekookte eieren
  • 3 eetlepels halvanaise (of op basis van yoghurt)
  • peper en zout
  • 4 sherrytomaten
  • 1 kleine ui
  • 2 klein bouillontablet

Bereiding

Kook de rijst en laat 1 bouillontablet oplossen en laat het daarna afkoelen. Kook de broccoli, voeg ook hier 1 bouillontablet toe en laat de roosjes afkoelen.
Kook de kipfilets in het vocht van de broccoli (ca. 15 min.) en na het afkoelen in reepjes snijden. Peper en zout naar smaak toevoegen.
Voeg de grote schaal de rijst, kip en klein gemaakte ui bij elkaar, doe de halvanaise er doorheen. Op de borden de salade serveren met apart de roosjes broccoli, enkele tomaatjes en klein gemaakte eieren.

Smakelijk eten!!!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Twee recepten met varkensreepjes en groentenTwee recepten met varkensreepjes en groentenTwee recepten met varkensreepjes. Het eerste recept is gemaakt van varkenslapjes met champignons en uien. Bij het tweede…
Een simpel kerstdiner met: varkenshaasVarkenshaas is het lekkerste en zachtste deel van het varken. Je kan er oneindig veel mee variëren. Deze recepten zijn e…
Klassiekers: WaldorfsaladeIn het rijtje van de klassieke salades is de Waldorfsalade ook een omiskbenbare topper. De misschien iets ongewonere bes…
Hoe bak ik een lekkere biefstuk?Hoe bak ik een lekkere biefstuk?Zoek je goede tips om een lekker biefstuk te bakken? Waar moet je op letten bij het kopen? Hoe bereid je een entrecote?…
Frisse salades, eenvoudig te bereidenFrisse salades, eenvoudig te bereidenEen frisse salade gaat er het hele jaar door wel in en kan ook in de winter een welkome afwisseling zijn van de voedzame…

Reageer op het artikel "Kiprecepten, lekker en veelzijdig"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-06-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!